Thuiswerken

Dag van de Thuiswerker | 5 tips om het thuiswerken aangenamer te maken

Op woensdag 16 maart vieren we de Dag van de Thuiswerker. Werken aan de keukentafel, op zolder of op de logeerkamer: iets wat na maart 2020 niet meer weg te denken is uit ons leven. Langzaamaan gaan de kantoren weer open, maar het hybride werken zal voor velen de norm blijven. Met deze 5 tips wordt het thuiswerken nog fijner en slimmer. 

1. Groen doet wonderen bij het thuiswerken

Een simpele en leuke toevoeging aan je (thuis)werkplek is een plant. Naast dat het er gezellig uitziet, hebben planten ook positieve effecten. Ze zorgen namelijk voor een hogere luchtvochtigheid in de ruimte en sommige planten zorgen zelfs voor een verbetering van de luchtkwaliteit. Bekende huiskamerplanten die tot de krachtige luchtzuiveraars behoren zijn de vijgenplant (ficus robusta), de krulvaren (nephrolepis exaltata ‘bostoniensis’) en de vaantjesplant (spathiphyllum spec). Diverse onderzoeken hebben daarnaast aangetoond dat mensen die werken in een gezonde werkomgeving waarin onder andere voldoende planten aanwezig zijn, 10-15% productiever zijn, een lagere bloeddruk hebben en minder stress ervaren. Genoeg reden voor een uitstapje naar het tuincentrum!

2. Spots aan en gaan

Je hebt er misschien nog niet eerder bij stilgestaan, maar licht heeft meer invloed op onze gezondheid dan je denkt. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat het gebruik van helder wit licht de productiviteit verhoogt. Dit licht lijkt sterk op het licht van de zon wanneer deze op haar hoogtepunt is gedurende de dag (5000-7000 Kelvin) – en laat dit nou net de tijd zijn dat wij mensen het meest actief zijn. Dit heldere licht heeft een blauwachtige tint, waardoor de productie van cortisol wordt geactiveerd; een hormoon dat de productiviteit verhoogt en de focus verbetert.

In de Innr app zijn diverse scènes gemaakt voor verschillende situaties. Kies in de app binnen de werkmodus eenvoudig voor de ‘lees’-scène en het licht wordt ingesteld op de perfecte ‘helder daglicht’-instelling. Dit minimaliseert vermoeide ogen en maximaliseert productiviteit en leesbaarheid. Klaar met werken? Switch van optimaal thuiswerken naar ontspannen thuis zijn in no time en laat het licht voor jou werken! 

3. Tijd voor thee

Een kopje thee is eigenlijk altijd een heel goed idee! Met name groene thee heeft een positieve invloed op het (werk)geheugen. Uit onderzoek blijkt dat bepaalde delen van de hersenen onder invloed van thee beter kunnen samenwerken. Het versterkt, voor een kortere periode, de doeltreffende connectiviteit in de hersenen. Dit zorgt ervoor dat opdrachten met een beter resultaat worden uitgevoerd. Een stofje in de thee genaamd theïne zorgt daarnaast voor langdurige energie, in plaats van een kortdurige opleving zoals bij cafeïne. Ook zorgt thee voor rust. Dit komt door het stofje L-theaine, een aminozuur dat stress vermindert en ons meer rust geeft. Dus pak op jouw (thuis)werkdag even een moment voor jezelf met een heerlijk kopje groene thee.

4. Draai het volume open

Onderzoek wijst uit dat je productiever wordt als je muziek luistert tijdens de uitvoering van je taken. Door muziek op te zetten die je prettig vindt, komen er gelukkigmakende stofjes (neurotransmitters) vrij in de hersenen. Hierdoor ben je vrolijker en minder gestrest bij het uitvoeren van je werkzaamheden. Het soort muziek dat een positieve invloed heeft op jou en je werk hangt af van de taak die je moet uitvoeren. Als je geconcentreerd aan het werk bent, kunt je het beste gaan voor muziek in een langzaam tempo van rond de 65 beats per minute (bpm) zonder teksten. Klassieke muziek of bijvoorbeeld filmmuziek zijn hiervoor geschikt. Ben je bezig met een klusje waar je minder over/bij na hoeft te denken? Ga dan voor lekkere meezingers! 

5. Thuiswerken, vergeet niet uit te klokken

Doordat we regelmatig thuis aan het werk zijn, is het soms lastig om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Je verandert niet van locatie waardoor het moeilijk kan zijn om los te komen van de werkmodus. Het aanpassen van het soort licht kan hierbij helpen, door de sfeer te veranderen en het gevoel van thuiskomen na te bootsen. Door het wisselen van helder wit licht tijdens het werken, naar warm gedimd licht na werktijd, maakt het lichaam melatonine aan. Melatonine is een hormoon waardoor je beter kunt ontspannen en tot rust komt. Precies wat nodig is om de werkdag mee af te sluiten. Met de Innr-app kies je gemakkelijk voor een scène of routine en verander je daarmee de setting van werk naar privé. Ook kun je een timer inschakelen, zodat je lampen automatisch overschakelen aan het einde van de werkdag, wel zo makkelijk! 

Lees ook:
VoorDeThuiswerkers; de oplossing voor een dagje productief thuiswerken
Thuiswerken voor Dummies
Thuiswerken met kinderen, hoe organiseer je dat?

Spread the love

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: