a&o Suttgart City hostel

Zomervakantie | Overnachten in Stuttgart met kinderen

Deze zomer gaan we kamperen in Oostenrijk. Oostenrijk is niet alleen een mooi land voor een wintervakantie, maar ook zeker in de zomer. Omdat het toch nog wel 1000km is om naar onze camping te rijden, besloten we halverwege een nachtje te boeken in het a&o Stuttgart City hostel. Een ideale uitvallocatie, zeker als je met kinderen onderweg bent. Waarom dit zo is en wat je nog meer in Stuttgart-for-a-day kunt doen, vertel ik je hier.

Op vakantie naar Oostenrijk

Dit jaar mochten we met de zomervakantie eindelijk weer de grens over. Helaas was het nog niet mogelijk om onze reisplannen naar Amerika te realiseren, maar Oostenrijk was een leuk alternatief. Zelf was ik nog nooit in Oostenrijk geweest in de zomer en kende het dus alleen maar met witte weide en witte bergen. Op mijn Instagram zag ik al veel mooie foto’s voorbijkomen van andere die ook voor Oostenrijk als vakantieland hadden gekozen. Volgens mij was het dan ook een hele populaire bestemming dit jaar.

Niet zo gek ook, want er is van alles te doen in dit land. Wij mochten een weekje kamperen op Camping Mautendorf, gelegen aan de voet van het skigebied Großeck-Speiereck (2066 m). Maar ook nu er geen sneeuw ligt, een prachtige omgeving. Vanaf Utrecht is dit 1030km rijden. In principe in een dag te doen, maar zeker als bij aankomst nog een tent moet opzetten, is het verstandig om het in 2x te rijden. En helemaal omdat er ook in de zomer een flinke file richting de bergen kan staan.

Overnachten in Stuttgart

Op iets meer dan de helft van onze reis (600km) passeerde wij Stuttgart. Stuttgart is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg en de zesde stad van Duitsland. De stad is een echte industriestad en bekend van de automerken Mercedes-Benz en Porsche, maar ook Bosch. Daarnaast heeft Stuttgart een kloppend cultureel centrum en staat bekend als sportstad. Genoeg te doen dus voor een korte (of langere) stop op doorreis naar Oostenrijk.

a&o Hostel ideaal voor gezinnen

Voor ons verblijf in Stuttgart, kozen wij voor het a&o Stuttgart City Hostel, een van de vele a&o Hostels in Europa. Deze hostels staan bekend om hun kindvriendelijke karakter, dus ideaal als je als gezin onderweg bent. Want er zijn naast eenpersoons- en tweepersoonskamers ook speciale gezinskamers van 4 to 8 personen. Alle kamers hebben een eigen badkamer, TV en Wifi, maar nog belangrijker comfortabele (stapel)bedden. Wij hadden in Stutgard een zeer ruime familiekamer met een tweepersoonsbed en 2 stapelbedden. De bedden waren opgemaakt en voor ons lagen er handdoeken klaar, een zakje pinda’s en een ventilator. En aangezien het hartje zomer was, was de ventilator zeker een welkome toevoeging aan de kamer.

Naast de gezinskamer zijn de a&o hostels ook zeer kindvriendelijk omdat ze in de lobby ook altijd een leuke kinderspeelhoek hebben. Hier kan ook een potje biljart gespeeld worden of tafelvoetbal. In de naastgelegen bar kun je terecht voor drankjes, snacks en zelfs pizza’s.

Ontbijten

Naast onze overnachting hadden we ook een ontbijtje bijgeboekt. Zo konden we al vroeg, ontbijt is vanaf 7.00-11.00u, weer de weg op met een gevulde maag. Het ontbijt zit er dus niet standaard bij, maar kun je simpel online bijboeken voor €7,65. Voor kinderen tot 6 jaar is het ontbijt gratis, vanaf 7 jaar betaal je maar € 3,50. Het is ook mogelijk om een lunchpakket te bestellen voor onderweg voor €6 met daarin een een sandwich, fruit, een reep en een drankje. Super handig dus omdat ook meteen te regelen.

COVID-19

Ook in Duitsland gelden er COVID-19 maatregelen. Zo is iedereen welkom die “3G proof” is welkom. 3G staat voor Gevaccineerd, Getest of Genezen. Ben het inchecken zal je dus gevraagd worden om je Corona Pas of de uitslag van je antigeen-sneltest (24 uur geldig) of PCR-test (48 uur geldig. In het a&o Stuttgart City Hostel is er zelfs een Covid-19-Testcenter, waar je je als gast gratis kan laten testen.

To do in Stuttgart

Mocht je niet meteen op doorreis verder gaan, dan is Stuttgart zeker een mooie stad om even wat langer te blijven. De binnenstad van Stuttgart heeft talrijke bezienswaardigheden zoals het Schlossplatz, het Staatstheater of de historische tandradbaan, die door de inwoners van Stuttgart ‘Zacke’ wordt genoemd. De Grüne U – Stuttgarts mooiste, met elkaar in verbinding staande parken met biertuinen, mineraalbaden en de Killesbergturm – en het UFA Filmpalast zijn zo goed als buren van het A&o hostel. Ook de Cannstatter Wasen en het Mercedes Benz-museum, met de gelijknamige Arena, zijn maar een paar U12 (sneltram) stations verwijderd.

Wat vonden wij van ons verblijf bij a&o Stuttgart City Hostel

Het was een goed besluit geweest om een overnachting te boek voor onze heentrip. We konden namelijk pas veel later van huis dan de planning was geweest, omdat we erg lang moesten wachten op de PCR uitslag van onze oudste dochter. Ook hadden we onderweg best wel wat file, waardoor we pas tegen 21.00 aankwamen in Stuttgart. Gelukkig hadden we geen moeite met het vinden van het hostel en vonden we zelfs een parkeerplekje voor de deur.

We werden uiterst vriendelijk geholpen door de baliemedewerker en kregen zonder problemen onze kaarten voor onze kamer. Deze was heel erg ruim en de meiden hadden zelfs hun eigen stapelbed. Fijn was ook dat de bedden al waren opgemaakt en er een ventilator voor ons klaarstond. Zeker op een warme zomeravond was dat geen overbodige luxe. De kamer was verder schoon en netjes en we hadden en eigen douche en WC. Wat hen je nog meer nodig. Onze kamer was aan de straatzijde, maar zelfs met het raam open, hebben we geen last gehad van de geluiden van de straat.

Omdat we zo laat pas aankwamen, hebben we helaas niet veel kunnen zien van de stad. Aan de overkant van het o&a hostel zat een Subway, waar we hebben gegeten. Maar na een vermoeiende lange autorit, wilde iedereen graag snel naar zijn bedje. De wekker ging de volgende ochtend ook weer op tijd, zodat we eerst konden ontbijten. Het ontbijt was in de zaal in de kelder van het hostel. De tafels waren ruim opgezet en er waren handschoenen en schoonmaakdoekjes aanwezig voor de hygiëne. Het ontbijt was prima en er was voor ieders keuze wel wat. Met een goed gevulde maag, konden we weer op weg. We komen zeker een keertje terug om ook meer van de Stuttgart te kunnen zien. En voor de terugweg hebben we ook alvast een a&o hostel geboekt; a&o Salzburg Hauptbahnhof.