Bij de kleuters wordt zo’n beetje alles wat geleerd moet worden in een leuke vorm gegoten. Want dat maakt leren leuker. Maar waarom doen we dit dan niet in de bovenbouw? Want het maakt leren toch ook leuk voor oudere kinderen? Michelle van pUber Bijles geeft je ideeën om flitskaartjes in te zetten om al spelend te leren.
Leuk leren met flitskaartjes
Flitskaartjes, ook wel flashcards genoemd, zijn kleine papieren kaartjes. Je kunt ze inzetten voor bijvoorbeeld de woordenschat, de tafels of Engels. Op de ene kant schrijft de leerling het woord, op de andere kant de vertaling of betekenis. Het is belangrijk om deze flitskaartjes zelf te laten schrijven. Dat is een belangrijk onderdeel van het leerproces.
Sluit bijvoorbeeld de les af met een kort moment om leerlingen nieuwe en/of moeilijke woorden op de flitskaartjes te laten zetten. Dit is een goede herhaling van de belangrijkste stof. Daarnaast is het een mooie start om spelletjes te kunnen spelen!
Variatie met flitskaartjes
Verder uitbreiden van de flitskaartjes is leuk én slim. Denk bijvoorbeeld aan het markeren met kleuren binnen verschillende thema’s.
Voor beelddenkers werkt het goed om de betekenis ook te tekenen. Een kleine, simpele tekening bij de betekenis doet vaak wonderen. Ook ezelsbruggetjes op de flitskaartjes zetten is een slimme manier om het beter te onthouden.
Stapeltjesspel
Nu is het tijd om te gaan oefenen. Er zijn allerlei spelletjes die de leerling zelf kan spelen. Motiverend en super simpel is spelen met twee stapels: ken ik wel en ken ik nog niet. Deze methode kan uitgebreid worden met een derde en zelfs een vierde stapel. Is het antwoord goed? Dan kan het kaartje één stapel naar voren. Is het antwoord nog niet goed? Dan gaat het flitskaartje een stapel terug. Werken met stapeltjes is motiverend omdat de voortgang snel en goed zichtbaar is. De stapeltjes kunnen met een elastiekje bewaard worden voor een volgend moment.
Themaspel
Bepaal welke hoofdthema’s de stof bevatten. Schrijf deze thema’s op verschillende A4-vellen. Oudere leerlingen kunnen de thema’s ook zelf onderscheiden. Nu kunnen de flitskaartjes verdeeld worden per thema. Dit kan ook goed in een duo of groepje worden gespeeld. Dan mogen leerlingen om en om een flitskaartje aan een thema koppelen.
Zijn de andere groepsleden het eens met deze keuze? Meteen een mooi moment om te oefenen met feedback geven en ontvangen en overleggen.
30 seconden
Het populaire spel 30 seconds, maar dan met flitskaartjes. Een leuk spelletje om in duo’s te spelen. Er kan klassikaal gebruik worden gemaakt van één timer. De ene leerling heeft een halve minuut om het woord op het flitskaartje te beschrijven, de andere moet het woord raden.
3 redenen om spelend leren met flitskaartjes in te zetten
- Het is leuker én motiverender voor leerlingen;
- Minstens vergelijkbare resultaten, in veel gevallen betere resultaten!
- Bevordert diverse executieve functies
Wil je flitskaartjes voor in de klas bestellen? Dan kun je voordelig terecht in de webshop van pUber Bijles