nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven ouderwets of helemaal van deze tijd?

Nieuwsbrieven; de ene leest ze wel en de ander gooit ze meteen in de digitale prullenbak. Toch versturen veel bedrijven en bloggers met regelmaat van de klok een nieuwsbrief naar hun klanten en volgers. Dat doen ze niet zomaar, want email marketing is een belangrijk onderdeel van het verspreiden van je nieuws en aanbiedingen om zo in contact te blijven met je publiek. Een tijdje gelden volgde ik een cursus emailmarketing en vandaag vertel ik je hier graag meer over. nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven ouderwets?

Nu social media kanalen als paddestoelen uit de grond schieten en we dagelijks daarop veel tijd doorbrengen, wordt veel van ons nieuws via die weg verspreid. Wanneer er maar iets gebeurt, weten we dat binnen no time via Twitter en Facebook. Kranten en het journaal lopen dan al snel achter de feiten aan, doordat zij alleen op vaste momenten verschijnen. Dit zelfde zou je misschien denken van de inhoud van een nieuwsbrief. En toch is het versturen van een nieuwsbrief voor veel bedrijven en bloggers een belangrijke manier om contact te houden met hun klanten of volgers.

Voordelen van een nieuwsbrief

Het versturen van een nieuwsbrief heeft namelijk grote voordelen boven het plaatsen van alleen nieuwtjes, aanbiedingen en (win)acties op enkel en alleen social media. Het versterkt namelijk een persoonlijke band met je publiek. Door het versturen van een nieuwsbrief blijf je als bedrijf onder de aandacht en zorgt het er voor dat je publiek ook betrokken blijven. Het levert zo ook een continue stroom aan voor je website (blog), winkel, cafe, hotel etc. Hierdoor kun je ook je andere kanalen van informatie verstrekking succesvoller maken.

Wie schrijft die blijft

Social Media platformen werken tegenwoordig met een algoritme waardoor je niet meer automatisch alles te zien krijgt van wat er gepost wordt door de bedrijven waarin jij geïnteresseerd bent. Het kan dus zijn dat jij net die leuke aanbieding daardoor mis loopt. En wanneer je dan toch dat ene bericht toch voorbij hebt zien komen, maar nog eens zou willen teruglezen of wilt laten lezen door iemand anders, dan kun je het vaak in de berg berichten in je tijdlijn nooit meer terug vinden.

Een nieuwsbrief in je mailbox is veel stabieler manier om je nieuws over te brengen. Deze kun je openen wanneer jij daar tijd voor hebt. Wegooien kan altijd, maar wil je het later toch nog terugvinden, dan kan dat natuurlijk ook.

Iedereen kan een nieuwbrief ontvangen

Daarbij heeft iedereen tegenwoordig tenminste 1 email adres. Hierdoor is het publiek ook makkelijk te vinden. Natuurlijk mag een bedrijf je niet zomaar een email sturen en moet je daarvoor wel eerst toestemming geven. Vaak gebeurt het inschrijven op een nieuwsbrief toch zonder dat je het weet, omdat je bij het reageren  op internet soms ongezien ergens een vinkje aan laat staan. Maar geen nood; heb je geen interesse meer, dan kun je je vaak met een druk op de knop ook weer afmelden.

Goedkope manier van interactie

Als bedrijf wil je natuurlijk gezien worden en onthouden worden. Hierbij is het van belang dat je dus investeert in het contact met je klanten. Het versturen van een nieuwsbrief is dan een goedkope manier. Want tenzij je een heel groot klantenbestand hebt, kun je gratis nieuwsbrief versturen naar je klanten en volgers. Dat is zeker voor een kleiner bedrijf of blogger maakt het dat het versturen van een nieuwsbrief zo aantrekkelijk.

Zelf een nieuwsbrief versturen

Heb je zelf een bedrijf of een blog, dan is het zeker te moeite waard om eens na te denken over het maken en versturen van een nieuwsbrief. Een email is toch vaak direct, simpel, dichtbij en persoonlijk. Wanneer je dit met een grote regelmaat doet, wordt het voor je lezer ook een gewoonte om hem te bekijken

Wat heb je nodig voor een nieuwsbrief?

Het maken van een nieuwsbrief lijkt moeilijker dan het is. Als je wilt beginnen met het versturen van een nieuwsbrief heb je het volgende nodig:

  • Emailprogramma; misschien wel het makkelijkst, want als je zelf email ontvangt, kun je ook email versturen. Maar ook hiervoor zijn programma te vinden die het makkelijker maken om je nieuwsbrief in een keer te versturen naar je klanten en volgers.
  • Adressen; naar wie ga je het versturen? Zorg dus voor een killer e-mail lijst
  • Template; tegenwoordig zijn er veel goede nieuwsbrief voorbeelden en templates te vinden om je op weg te helpen.
  • Gewenste actie, doelstelling en langingspagina; wat wil je bereiken met het versturen van de nieuwsbrief? Denk hier goed over na en waar je wilt dat de lezer van je nieuwsbrief naar toe wordt geleid.
  • Content: welke tekst, beeld, producten wil je laten zien? Zorg dat de inhoud van je nieuwsbrief niet te ingewikkeld is. We hebben allemaal weinig tijd en de klant of volger wil daarom snel snappen wat we met de nieuwsbrief moeten doen en wat het hen oplevert.
  • Afzender en onderwerpregel; Indien het niet duidelijk is van wie de nieuwsbrief komt, zal deze snel in de prullenbak verschijnen. Zorg er dus voor dat de klant en volger snel ziet dat hij van jou komt. Ook een catchy onderwerpsregel zorgt ervoor dat hij sneller geopend zal worden.
  • Verzendmoment; Het moment waarop je klant de nieuwsbrief ontvangt kan met een mailprogramma op de minuut nauwkeurig! Wanneer is jouw klant of volger online? Zorg er voor dat ze dan op dat moment ook je nieuwsbrief ontvangen.

Doelgroep

Belangrijker is dat je zorgt dat je inhoud de juiste boodschap is naar de juiste persoon, op het juiste moment en in de juiste vorm met de juiste toonzetting. Bedenk van te voren dus goed wie je doelgroep is (man/vrouw, jong/oud, hip/klassiek) Hiervoor zijn 5 basisregels die je als volgt kunt onthouden; 3WHD

  1. WIE ben jij en WIE is je publiek?
  2. WAT wil je publiek?
  3. WANNEER wil je publiek het?
  4. HOE kun je ze helpen?
  5. DOE het!

Inhoud

Een goede nieuwsbrief brengt een duidelijke boodschap over naar de lezer. Maak hiervoor gebruik van het ezelsbruggetje oPKIKkeRS, om er voor te zorgen dat je nieuwsbrief er goed uitziet en prettig is om te lezen.

Plaatje; met een mooi plaatje trekt snel de aandacht, want door de hoeveelheid informatie die we aangeboden krijgen, scannen we vaak eerst met onze ogen, voordat we gaan lezen.
Kop; Daarna is de titel van belang. Wat wordt er belooft als ik hierop klik of wordt ik uit gedaagd. Voorkom wel clikbaits, dit zijn sensatie titels die je verleidden om aan te klikken, maar vaak misleidend zijn omdat de tekst over iets anders gaat
Intro; leg kort en duidelijk uit wat er in de nieuwsbrief te lezen is. Is dit voor de klant of volger interessant, dan zal hij/zij verder lezen
Knop; met duidelijk knop weet de lezer wat te moeten doen. LEES VERDER of RESERVEER HIER zijn voorbeeld van zo’n knop
Rest; Maak je nieuwsbrief niet te lang, maar ook niet te kort. Zorg dat er ook wat te lezen valt als je klant of volger wel tijd, zin, aandacht of vragen voor je heeft
Simpel; houd één hoofdboodschap per nieuwsbrief aan.

Lees jij de nieuwsbrieven in je mailbox?
Zou jij een nieuwsbrief van Mama’s Liefste lezen?

Spread the love

24 thoughts on “Nieuwsbrieven ouderwets of helemaal van deze tijd?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: