Nieuwsbrieven; de ene leest ze wel en de ander gooit ze meteen in de digitale prullenbak. Toch versturen veel bedrijven en bloggers met regelmaat van de klok een nieuwsbrief naar hun klanten en volgers. Dat doen ze niet zomaar, want email marketing is een belangrijk onderdeel van het verspreiden van je nieuws en aanbiedingen om zo in contact te blijven met je publiek. Een tijdje gelden volgde ik een cursus emailmarketing en vandaag vertel ik je hier graag meer over.
Nieuwsbrieven ouderwets?
Nu social media kanalen als paddestoelen uit de grond schieten en we dagelijks daarop veel tijd doorbrengen, wordt veel van ons nieuws via die weg verspreid. Wanneer er maar iets gebeurt, weten we dat binnen no time via Twitter en Facebook. Kranten en het journaal lopen dan al snel achter de feiten aan, doordat zij alleen op vaste momenten verschijnen. Dit zelfde zou je misschien denken van de inhoud van een nieuwsbrief. En toch is het versturen van een nieuwsbrief voor veel bedrijven en bloggers een belangrijke manier om contact te houden met hun klanten of volgers.
Voordelen van een nieuwsbrief
Het versturen van een nieuwsbrief heeft namelijk grote voordelen boven het plaatsen van alleen nieuwtjes, aanbiedingen en (win)acties op enkel en alleen social media. Het versterkt namelijk een persoonlijke band met je publiek. Door het versturen van een nieuwsbrief blijf je als bedrijf onder de aandacht en zorgt het er voor dat je publiek ook betrokken blijven. Het levert zo ook een continue stroom aan voor je website (blog), winkel, cafe, hotel etc. Hierdoor kun je ook je andere kanalen van informatie verstrekking succesvoller maken.
Wie schrijft die blijft
Social Media platformen werken tegenwoordig met een algoritme waardoor je niet meer automatisch alles te zien krijgt van wat er gepost wordt door de bedrijven waarin jij geïnteresseerd bent. Het kan dus zijn dat jij net die leuke aanbieding daardoor mis loopt. En wanneer je dan toch dat ene bericht toch voorbij hebt zien komen, maar nog eens zou willen teruglezen of wilt laten lezen door iemand anders, dan kun je het vaak in de berg berichten in je tijdlijn nooit meer terug vinden.
Een nieuwsbrief in je mailbox is veel stabieler manier om je nieuws over te brengen. Deze kun je openen wanneer jij daar tijd voor hebt. Wegooien kan altijd, maar wil je het later toch nog terugvinden, dan kan dat natuurlijk ook.
Iedereen kan een nieuwbrief ontvangen
Daarbij heeft iedereen tegenwoordig tenminste 1 email adres. Hierdoor is het publiek ook makkelijk te vinden. Natuurlijk mag een bedrijf je niet zomaar een email sturen en moet je daarvoor wel eerst toestemming geven. Vaak gebeurt het inschrijven op een nieuwsbrief toch zonder dat je het weet, omdat je bij het reageren op internet soms ongezien ergens een vinkje aan laat staan. Maar geen nood; heb je geen interesse meer, dan kun je je vaak met een druk op de knop ook weer afmelden.
Goedkope manier van interactie
Als bedrijf wil je natuurlijk gezien worden en onthouden worden. Hierbij is het van belang dat je dus investeert in het contact met je klanten. Het versturen van een nieuwsbrief is dan een goedkope manier. Want tenzij je een heel groot klantenbestand hebt, kun je gratis nieuwsbrief versturen naar je klanten en volgers. Dat is zeker voor een kleiner bedrijf of blogger maakt het dat het versturen van een nieuwsbrief zo aantrekkelijk.
Zelf een nieuwsbrief versturen
Heb je zelf een bedrijf of een blog, dan is het zeker te moeite waard om eens na te denken over het maken en versturen van een nieuwsbrief. Een email is toch vaak direct, simpel, dichtbij en persoonlijk. Wanneer je dit met een grote regelmaat doet, wordt het voor je lezer ook een gewoonte om hem te bekijken
Wat heb je nodig voor een nieuwsbrief?
Het maken van een nieuwsbrief lijkt moeilijker dan het is. Als je wilt beginnen met het versturen van een nieuwsbrief heb je het volgende nodig:
- Emailprogramma; misschien wel het makkelijkst, want als je zelf email ontvangt, kun je ook email versturen. Maar ook hiervoor zijn programma te vinden die het makkelijker maken om je nieuwsbrief in een keer te versturen naar je klanten en volgers.
- Adressen; naar wie ga je het versturen? Zorg dus voor een killer e-mail lijst
- Template; tegenwoordig zijn er veel goede nieuwsbrief voorbeelden en templates te vinden om je op weg te helpen.
- Gewenste actie, doelstelling en langingspagina; wat wil je bereiken met het versturen van de nieuwsbrief? Denk hier goed over na en waar je wilt dat de lezer van je nieuwsbrief naar toe wordt geleid.
- Content: welke tekst, beeld, producten wil je laten zien? Zorg dat de inhoud van je nieuwsbrief niet te ingewikkeld is. We hebben allemaal weinig tijd en de klant of volger wil daarom snel snappen wat we met de nieuwsbrief moeten doen en wat het hen oplevert.
- Afzender en onderwerpregel; Indien het niet duidelijk is van wie de nieuwsbrief komt, zal deze snel in de prullenbak verschijnen. Zorg er dus voor dat de klant en volger snel ziet dat hij van jou komt. Ook een catchy onderwerpsregel zorgt ervoor dat hij sneller geopend zal worden.
- Verzendmoment; Het moment waarop je klant de nieuwsbrief ontvangt kan met een mailprogramma op de minuut nauwkeurig! Wanneer is jouw klant of volger online? Zorg er voor dat ze dan op dat moment ook je nieuwsbrief ontvangen.
Doelgroep
Belangrijker is dat je zorgt dat je inhoud de juiste boodschap is naar de juiste persoon, op het juiste moment en in de juiste vorm met de juiste toonzetting. Bedenk van te voren dus goed wie je doelgroep is (man/vrouw, jong/oud, hip/klassiek) Hiervoor zijn 5 basisregels die je als volgt kunt onthouden; 3WHD
- WIE ben jij en WIE is je publiek?
- WAT wil je publiek?
- WANNEER wil je publiek het?
- HOE kun je ze helpen?
- DOE het!
Inhoud
Een goede nieuwsbrief brengt een duidelijke boodschap over naar de lezer. Maak hiervoor gebruik van het ezelsbruggetje oPKIKkeRS, om er voor te zorgen dat je nieuwsbrief er goed uitziet en prettig is om te lezen.
Plaatje; met een mooi plaatje trekt snel de aandacht, want door de hoeveelheid informatie die we aangeboden krijgen, scannen we vaak eerst met onze ogen, voordat we gaan lezen.
Kop; Daarna is de titel van belang. Wat wordt er belooft als ik hierop klik of wordt ik uit gedaagd. Voorkom wel clikbaits, dit zijn sensatie titels die je verleidden om aan te klikken, maar vaak misleidend zijn omdat de tekst over iets anders gaat
Intro; leg kort en duidelijk uit wat er in de nieuwsbrief te lezen is. Is dit voor de klant of volger interessant, dan zal hij/zij verder lezen
Knop; met duidelijk knop weet de lezer wat te moeten doen. LEES VERDER of RESERVEER HIER zijn voorbeeld van zo’n knop
Rest; Maak je nieuwsbrief niet te lang, maar ook niet te kort. Zorg dat er ook wat te lezen valt als je klant of volger wel tijd, zin, aandacht of vragen voor je heeft
Simpel; houd één hoofdboodschap per nieuwsbrief aan.
Mocht je het allemaal toch te lastig vinden of gewoon geen tijd hebt om een nieuwsbrief te verzorgen, kun je ook altijd hulp in schakelen van een online marketing agency.
Nicole Orriëns says:
Ik weet dat nieuwsbrieven belangrijk zijn voor bloggers maar ik doe er zelf bijna niets mee. In mijn mailbox word ik er meestal ook niet zo blij van. Ik ervaar ze vaak als spam.
Cindy says:
Nee ik lees eigenlijk bijna nooit nieuwsbrieven. Mijn mail loopt al vaak snel genoeg vol dat ik alles wil gedaan hebben binnen het kwartier. Mijn papa is wel een trouwe lezer van de nieuwsbrief van zijn favoriete basketbalploeg.
Marjolein - MRJLN says:
op het werk versturen we vaak nieuwsbrieven en mensen reageren daar wel nog altijd op, dus het zal niet snel verdwijnen.
Voor mijn blog maak ik er geen gebruik van, omdat het geen meerwaarde is vind ik zelf.
Natalie says:
Ik lees af en toe wel eens een nieuwsbrief, maar enkel en alleen als ik niet overspoeld wordt met mailtjes en als hij lekker kort is!
Manon says:
Ik vind nieuwsbrieven fijn, want ik zie niet alles op social media, want soms denk ik huh dat heb ik nog niet gezien.
Gerdi says:
Ik lees ook bijna nooit nieuwsbrieven, meestal verdwijnen ze ongelezen in de prullenbak!
Peggy says:
Handige info thanks! Wellicht dus toch maar eens een nieuwsbrief opzetten haha!
Nicole Orriëns says:
Ik schrijf me trouwens soms wel in voor zo’n berichtje als er een nieuwe blogpost is. Is dat ook een nieuwsbrief?
Lodi says:
Ligt er net aan waar de nieuwsbrief van is. Van bepaalde winkels lees ik ze wel, maar bloggers volg ik eigenlijk niet qua nieuwsbrieven. Wel heel handige tips trouwens.
Debbythechocoholic says:
Ik ga eerlijk zijn, ik heb nog nooit een nieuwsbrief gestuurd gewoon omdat ik zo een kleine volgers-lijst heb en ook geen idee heb wat ik in die nieuwsbrief moet zetten. Ik ben bang dat ik “vervelend” ga overkomen wanneer ik de reeds geposte blogposts deel in die brief.
mieke | mieksmind says:
ligt er aan waarvan. nieuwsbrieven vind ik over het algemeen ouderwets en lees ik nooit maar bijv met aanbiedingen van The Body Shop of Omoda vind ik wel interessant
Girls-Things says:
Handig artikel. Je ziet inderdaad ook steeds meer bloggers die een nieuwsbrief hebben. Best handig!
Dhini says:
Er komen veel nieuwsberichten maar sommige lees ik af en toe. Op mij blog staat wel om aan te melden
Babs says:
Nieuwsbrieven lees ik niet. Ik ervaar ze eerder als spam, soms moet je je aanmelden voor zo n nieuwsbrief voor je korting of van een andere actie kunt genieten en dan meld ik me aan maar meld me meteen weer af ook ?
Claudia says:
Eerlijk gezegd, lees ik geen nieuwsbrieven. Maar ik weet dat het voor bloggers belangrijk is. Ik werk er zelf niet mee, ik heb een lijst van mensen die elke x als ik iets post de link in hun mail krijgen.
Judith says:
Ik doe ze nog heel af en toe, maar weet niet of het echt goed gelezen word. Zelfs voor werk niet echt
Bouchra says:
Ik ben niet echt van de nieuwsbrieven. Ik vraag me af of het nog van deze tijd is.
Layla says:
Ik stuur ze ook en dit geeft net wat meer views.
Silkeblogs says:
Superfijn artikel! Ik ben zelf enorm slecht in het uitsturen van nieuwsbrieven, maar nu je het zo vertelt heb ik beslist om er toch een beetje meer werk in te stoppen.
Mama's Liefste says:
Kreeg ik nou net een nieuwsbrief van je in mijn mailbox ?
Madelon says:
Ik word zelf nooit zo blij van nieuwsbrieven. Ligt ook wel een beetje aan de frequentie hoor. Elke week een nieuwsbrief vind ik persoonlijk erg irritant
Marie-Lise (Reislustig.be) says:
Ik denk dat een nieuwsbrief vooral belangrijk is om zelf contact met je volgers te kunnen houden. Je bent niet afhankelijk van Google of Facebook, maar hebt direct contact. En dat is best wel wat waard, denk ik 🙂
Ayla Schouten says:
Ik lees de nieuwsbrieven selectief. Een aantal lees ik wel, een aantal waar ik op geabonneerd ben lees ik niet altijd, maar wel als er iets in de header zit. Bijv. kinderuitje in een museum o.i.d. en als het mij aanspreekt dan lees ik de nieuwsbrief. Ik moet zeggen dat ik niet honderden nieuwbrieven krijg, dus dat scheelt 🙂
MC Kleuver says:
Een nieuwsbrief is handig. Toch vraag ik mij inderdaad af hoe goed dit werkt. Een gratis cadeautje via de mail zal eerder aanslaan. Denk ik.