Smoothies zijn erg heel erg populair. Op Instagram, Facebook en de health blogs worden ze je aangeboden door alle fitgirls en foodgoroes. Het nemen van een smoothie wordt gepresenteerd als een supergezonde manier van ontbijten. Toch gaan mijn handen jeuken als ik deze mooi gekleurde en gezond uitziende drankjes worden aangeprezen. Een glas smoothies is namelijk veel minder gezond zijn, als je wellicht dacht.

Smoothies heel gezond of toch niet

Fruit is toch heel gezond

Zeker! Dat zal ik nooit ontkennen. Het eten van fruit is zeker iets wat je iedere dag zou moeten doen. Maar let wel eten – en niet drinken. Fruit levert namelijk naast een bescheiden hoeveelheid calorieën, heel veel belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine, mineralen, voedingsvezels en bioactieve stoffen. De basis van een smoothies is vaak een hele fruitschaal aan verschillende soorten fruit.

2 ons vs 2 stuks fruit per dag

Maar ook aan de consumptie van fruit zit wel een maximum. De Gezondheidsraad en het Voedingscentrum raden in de laatset richtlijnen Gezonde Voeding aan niet meer dan 200 gram fruit per dag te nuttigen. Voorheen was het advies 2 stuks fruit per dag. Maar de grootte van “een stuk” fruit gaf toch nog wat verwarring. Er zit een groot wat verschil tussen 1 aalbes of 1 banaan. Het advies is daarom aangepast naar 2 ons fruit per dag.

Luna Vandoorne \ Shutterstock

Liever geen sap

Een ander belangrijk advies daarbij is om het fruit niet te vervangen door sap. Dit is niet alleen omdat er in sap vaak extra suiker is toegevoegd of omdat er een fabrieksmatig proces aan vooraf is gegaan. Wanneer je namelijk sap maakt van vruchten gaan er veel voedingsstoffen verloren. Dat komt doordat de structuur van het fruit kapot gaat in de sapcentrifuge. Daardoor blijft er van de voedingswaarde minder over, en blijft er eigenlijk alleen het vruchtensuiker water over.

Lees ook: Life Hacks om fruit makkelijk schoon te maken

Té is nooit goed

Wanneer je een glas verse sinaasappelsap perst, heb je vaak meerdere sinaasappels nodig. Hierdoor nemen de hoeveelheden van suiker en calorieën in rap tempo toe. Daarmee komt ook meteen het grote probleem van smoothie aan het licht. Veel smoothies worden namelijk gemaakt van meer dan 2 ons fruit of worden aangelegd met vruchtensap of zuiveldranken.

Wist je dat….

1 glas sinaasappelsap bevat net zoveel suiker als een 1 cola

Voor 1 glas verse sinaasappelsap heb je minimaal 4 sinaasappels nodig. Zo’m glas drink je daarbij in 3 tellen helemaal leeg. Maar tegen 4 sinaasappels op je bord zou zeggen dat dat veel te veel is om in een keer op te eten.

Al eens aan een koolhydraatarme leefstijl gedacht? Bekijk deze koolhydraatarme recepten

 Luna Vandoorne \ Shutterstock

Verzadiging

En dat is ook zeker een reden waarom je beter fruit kunt eten, dan er een smoothie van kunt maken. Doordat je iets eet, neemt je lichaam langzamer de voedingsstoffen op. Als je dan voldoende hebt gegeten krijg je op tijd een seintje dat je verzadigd bent. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

Volume

Voor een goede stoelgang is het van belang dat je volume in je darm hebt. Ik leg dit in de praktijk altijd uit aan de hand van de 4 knikker aan een touwtje; als je de achterste tegen het rijtje aan stoot, schiet de voorste vooruit. Zo werkt het in je darmen ook. Voor een goede stoelgang, heb je dus stevige volume nodig in je darmen. Sappen, smoothies (maar ook soep) leveren deze volume niet.

Luna Vandoorne \ Shutterstock

Groenten smoothies als alternatief

Natuurlijk kun je af en toe best een smoothie of verse sap nemen als ontbijtvervanger. Zeker als je geen stoelgangproblemen hebt. Wees echter bij het maken van een smoothie bewust van de hoeveelheid fruit die je gebruikt. Je kunt natuurlijk ook altijd wat extra groenten aan de smoothie toevoegen. Denk hierbij aan (bevroren deelblokje) spinazie of boerenkool, wortel of komkommer.

Hoe vaak drink jij een smoothie?

Foto’s Luna Vandoorne \ Shutterstock

Spread the love

21 reacties op Smoothies; heel gezond of toch niet…

  1. Er zit gelukkig wel een groot verschil tussen de gewone geraffineerde suikers en fruit suikers. (om even op het cola voorbeeld terug te komen). Het komt nu net over alsof veel fruit eten (drinken) aan de ongezonde kant is. Zelf begin ik de dag met een grote fruit en groente smoothie, met bijgevoegde havermout en lijnzaad. Dit doet mijn lichaam veel goeds, krijg er meer energie van(zonder de suiker dip) en ook mijn darmen zijn er heel erg blij mee. Ik ben dus zeker een groot voorstander van dagelijks veel fruit eten 🙂 Veel beter dan snoepen, vind je niet?

  2. Ik maak meestal een smoothie voor 2 dagen en daarin doe ik; amandelmelk, 1 banaan en 2 kiwi’s met eiwitpoeder. Het is inderdaad gemakkelijk, maar ook erg lekker en toch zit ik er goed vol van.

    Heb je anders andere leuke ontbijt tips?

  3. Ik maak mij hier wel schuldig aan, drink dit super graag. Alleen nooit zin om te maken. De afwas daarna is me teveel. Wist wel niet dat het zo ongezond was. Heb weer wat bijgeleerd. 🤗

  4. Ik drink heel vaak verse smoothies en denk dat dit ook nog steeds erg goed is. Met mate is altijd belangrijk, maar een glas jus met een glas cola vergelijken klopt niet echt. Er zit een groot verschil tussen geraffineerde suikers en fruit suiker. Naar mijn mening is fruit nooit ongezond, ook niet als je het af en toe als smoothie drinkt.

  5. Ik drink/ eet regelmatig smoothies, maar zorg dan ook dat ik niet te veel fruit gebruik en het combineer met lekkere ingrediënten zoals plantaardige melk, een eiwitrijke yoghurt, havermout, zaden, Whey Isolaat Crispy (kleine eiwitballetjes van Body&Fit NL). Verder werk ik het af met muesli of granola zodat ik toch een vol gevoel heb. Meestal vult het me ook gedurende 3-4 uur.
    Ik ga het nu net elke dag maken, want dat zou mijn maag niet aankunnen denk ik.

  6. Ik vind een smoothie heerlijk maar ’s morgens is het altijd al haasten dus ik maak ze enkel in het weekend en dan nog enkel in de zomer.

    Doet me er wel aan denken dat ik mijn blender toch nog eens moet bovenhalen

  7. Nooit. Maar we nemen wel iedere ochtend een fors glas versgeperste jus d’orange. Maar er zitten niet alleen sinaasappels in, ook een citroen en een grapefruit. Destijds had ik al een discussie met het Voedingscentrum over het ‘niet goed’ zijn van persen. Het zal wel, denk ik dan. Ik begrijp wat ze zeggen en we eten ook fruit ‘los’ (allemaal een halve kiwi en een derde banaan met walnoten en muesli in yoghurt). Soms ook nog een appeltje in de middag. Maar dat glas sap. Daar blijft iedereen vanaf 😉 Ik hoop maar dat het helpt dat het niet alleen sinaasappels zijn. En ik denk – omdat we al best gezond eten, geen frisdrank en sapjes – dat het wel goed zit.

  8. Vind het nog steeds onvoorstelbaar hoeveel mensen liever blind varen op een paar zelfbenoemde gezondheidsgoeroes op internet dan iemand die ervoor heeft doorgeleerd. Suiker is suiker. Los daarvan, ik drink heel soms verse jus. Maar puur omdat ik het lekker vind. Smoothies vind ik te veel werk en bovendien qua structuur niet zo lekker. Liever een bakje yoghurt met los fruit erin. De kinderen krijgen weleens een sinaasappel in partjes om het sap eruit te zuigen. Vinden ze heerlijk. En dan is eentje echt genoeg.

  9. Goed dat je benoemt van cola vs sinaasappelsap! Ik wil nog wel eens een smoothie nemen met spinazie en havermout om even wat extra vitamines binnen te krijgen, maar dagelijks die ik dit zeker niet. Ik vind het vooral fijn om nu savonds een paar stukken fruit te eten ipv die bak chocoladeijs waar ik sinds mn zwangerschap echt naar verlang, Haha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.