Wist je dat in de afgelopen zes maanden 15% van de jongeren tussen de 13 en de 24 jaar aan sexting heeft gedaan, zo blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland. Dat is meestal heel leuk en spannend en voor veel jongeren een normale manier van flirten. Maar, één op de honderd jongeren heeft in diezelfde periode meegemaakt dat hun intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd naar iemand anders. En dat kan, vooral voor jongeren, desastreuze gevolgen hebben. Daarom brengt zangeres MEAU vandaag de video uit van het liedje ‘Stukje van Mij’. De boodschap: denk na voordat je doorstuurt.
MEAU – Stukje van Mij
De zangeres MEAU, bekend van het liedje Dat heb jij gedaan, schreef dit liedje na een oproep aan haar volgers op Instagram over hun ervaringen over het ongewenst doorsturen van intieme beelden. Zes van haar volgers deelden, begeleid door Fonds Slachtofferhulp, hun persoonlijke verhaal met haar. Het nummer en de video, geïnspireerd door deze verhalen, vertellen over de gevolgen, de schaamte en het schuldgevoel van iemand wiens intieme beeld is doorgestuurd.
“Ik ben geraakt door deze verhalen en heb het veel te vaak van dichtbij meegemaakt dat intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd naar mensen waarvoor het niet bedoeld was.” zegt MEAU. “Het grootste verschil maken we al door dit onderwerp openlijk met elkaar te bespreken. Het is belangrijk de focus te verleggen, van het slachtoffer naar het nooit doorsturen van intieme beelden van een ander.”
.
33.000 jongeren slachtoffer
Uit nieuw onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland, in samenwerking met het CBS, RIVM en de GGD’en blijkt dat 15% van de jongeren het afgelopen halfjaar intieme beelden van zichzelf naar iemand heeft gestuurd. Maar het online flirten gaat ook weleens mis. Eén op de honderd jongeren heeft in de afgelopen zes maanden meegemaakt dat hun eigen intieme foto of filmpje tegen hun wil werd verspreid.
“Dat zijn omgerekend het afgelopen halfjaar alleen al ruim 33.000 jongeren.” stelt Willy van Berlo, expert seksueel geweld bij Rutgers. Ze juicht het initiatief van MEAU, KPN en de partners toe. “Slachtoffers van online seksueel grensoverschrijdend gedrag in deze vorm krijgen vaak te maken met shaming, een negatief zelfbeeld en victim blaming. Dit is erg schadelijk en sterker nog: degene die het doorstuurt komt er mee weg. We moeten ons veel meer richten op het doorbreken van deze schadelijke cultuur. ‘Stukje van Mij’ draagt daaraan bij en roept iedereen op naaktbeelden niet zomaar door te sturen.”
Nathalie Franse, expert online seksueel misbruik Fonds Slachtofferhulp. “De gevolgen van online shaming kunnen groot zijn: variërend van depressieve gevoelens en eenzaamheid tot soms zelfs suïcidale gedachten. ‘Stukje van Mij’ zorgt voor meer bewustwording en draagt bij aan erkenning. Zodat jongeren die dit meemaken, weten dat zij zich nergens voor hoeven schamen en dat de schuld altijd ligt bij de persoon die zonder toestemming een intiem beeld doorstuurt.”
.
Hoe was je dag online?
KPN heeft als missie het internet beter te maken en de digitale weerbaarheid van zijn gebruikers te verhogen. Dit is het eerste online veiligheid thema dat zij aanpakt. Het internet moet namelijk een plek zijn die mensen verbindt, een plek die het beste in mensen naar boven haalt en niet verdeelt, aldus KPN. Hiermee hoopt KPN dit thema onder jongeren en binnen gezinnen bespreekbaar te maken. Zodat er thuis aan de eettafel ook eens wordt gevraagd: ‘Hoe was je dag online?’.
‘Stukje van Mij’ wordt begeleid door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland, 113 Zelfmoordpreventie en ervaringsdeskundige Francien Regelink en is tot stand gekomen met steun van KPN.
Lees ook: Zo deel je veilig je selfie online!
Onderzoeksverantwoording
Seks onder je 25e 2023 is een grootschalig onderzoek naar de seksuele gezondheid van jongeren van 13 tot 25 jaar (Seks onder je 25e/Leefstijlmonitor, Rutgers & Soa Aids Nederland i.s.m. RIVM en CBS, 2023). Het onderzoek is uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland in samenwerking met het RIVM, het CBS en GGD’en. Ruim tienduizend jongeren deden aan het onderzoek mee. De resultaten zijn representatief voor de Nederlandse populatie jongeren van 13 tot 25 jaar door het gebruik van weging. Op de website van Rutgers vind je het volledige onderzoek.