Kinderboekenweek | Opa en Oma Oelewapper en het raadsel van de verdwenen onderbroeken

Opa en Oma OelewapperVandaag begint de Kinderboekenweek! De 62ste editie vindt plaats van 5 t/m 16 oktober 2016. Het thema dit jaar is Opa’s en Oma’s – voor altijd jong! Daarom vandaag een review van een kinderboek met Opa en Oma Oelewapper in de hoofdrol, Tijdens de kinderboeken week is er weer veel te doen en is de winnaar van de Gouden Griffel bekend gemaakt.

Opa en Oma Oelewapper en het raadsel van de verdwenen onderbroeken

Het verhaal

Als Opa en Oma Oelewapper verhuizen naar het bejaardentehuis. Bij binnenkomst is de directrice niet erg aardig. Ze wijst Opa en Oma hun kamer. Bij de rondleiding blijkt er een geheime kamer te zijn. De directrice verbied ze daar ooit te komen Maar is nog iets raars aan de hand. Er verdwijnen onderbroeken. Nieman weet waarom en wie dat doet. Jetje en Joep, die een weekje logeren bij Opa en Oma, bedenken een plan om de dief te vinden. Als ze de dief op heterdaad betrappen blijk deze een bijzondere reden te hebben. Samen  maken ze een plan om de gesloten onderbroeken weer terug te geven en ze maken er een gezellige boel van.

Opa en Oma Oelewapper

Wat vonden wij er van?

Het is een leuk verhaal, dat makkelijk leest, zoals we dat ook wel gewend zijn van Marianne Busser en Ron Schröder. Door de verschillende hoofdstukken hoef je het ook niet in een keer uit te lezen, maar het is ook weer niet zo’n dik boek dat je het niet in een keer kan voorlezen. De verhaal is ook lekker spannend dat de kinderen zeer geboeid houdt. De tekeningen zijn lekker kleurrijk en een plezier om naar te kijken. Het feit dat het gaat over onderbroeken, zorgt natuurlijk ook wel voor de nodige giechels.

Opa en oma Oelewapper en het raadsel van de verdwenen onderbroekenOpa en oma Oelewapper en het raadsel van de verdwenen onderbroeken

Auteur: Marianne Busser en Ron Schröder
Tekeningen van: Ivan en IljaRon SchroderUitgever: Moon
Geschikt voor 4 – 6 jaar
Verschijningsdatum september 2016
ISBN10 9048835739
ISBN13 9789048835737

Verkrijgbaar bij o.a. Bol.com voor €4,99 voor een Hardcover of slechts 2,49 voor het Ebook

Kinderboekenweek

Al sinds 1955 vindt er in september of oktober de Kinderboekenweek plaats. In deze 10 dagen wordt het Nederlandse kinderboek gepromoot. Zo krijg je bij besteding van €10 aan kinderboeken in de deelnemende boekwinkels het Kinderboekenweekgeschenk cadeau, net als bij de grote mensen boekenweek. Dit jaar is het het boek van de 87-jarige Dolf Verroen – ‘Oorlog en vriendschap‘. Het Het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2016 wordt gemaakt door Floor Rieder – ‘Waar is Ludwig?‘. Deze is te koop voor € 7,95.

boekcovers-gesch-prentb3

De opening van de kinderboeken week begint altijd met het kinderboekenbal, in de voorafgaande avond. Daar wordt bekendgemaakt welke schrijver de Gouden Griffel heeft gewonnen. Maar liefst 10 boeken in diverse categorieën zijn door de jury bekroond met een Zilveren Griffel en maken kans op de felbegeerde Gouden Griffel.

De winnaarvan de Gouden Griffel is geworden; Anna Woltz met het boek Gips

Zilveren Griffels
Tot zes jaar
Tijs en de eenhoorn – Imme Dros
Kom uit die kraan!! – Tjibbe Veldkamp
Vanaf zes jaar Mooi boek – Joke van Leeuwen
De tuin van de walvis – Toon Tellegen
Vanaf negen jaar Gips – Anna Woltz
Groter dan de lucht, erger dan de zon – Daan Remmerts de Vries
Informatief Een aap op de wc – Joukje Akveld
Stem op de okapi – Edward van de Vendel
Poëzie Nooit denk ik aan niets – Hans & Monique Hagen
Rond vierkant vierkant rond – Ted van Lieshout

zilveren-griffels-1

De hele week zijn veel speciale activiteiten rondom de kinderboekenweek. Zowel Dolf Verroen als Floor Rieder gaan op tournee door het land, maar ook veel bibliotheken, (kinder)boekenwinkels, -musea en theaters organiseren van alles. Voor het overzicht van wat er bij jouw in de buurt te doen is, kun je hier terecht.

Voorlezen met BN’ers op zaterdag 15 oktober

Om de introductie van de Disney Voorlees Collectie te vieren, gaan op zaterdag 15 oktober drie bekende Nederlanders op drie bijzondere locaties voorlezen voor kinderen. Tim Douwsma leest dan voor uit Jungle Book in Dierenpark Amersfoort, Kim Lian van der Meij leest Finding Dory in SeaLife in Scheveningen en Nicolette van Dam leest Sneeuwwitje op Paleis Soestdijk. Per locatie zijn er vanaf 13.00 uur drie voorleessessies van 20 minuten. Natuurlijk is er voor de kinderen ook tijd om de sterren te ontmoeten en met hen op de foto te gaan. Alle voorleessessies zijn voor iedereen toegankelijk. Toegangskaarten zijn te koop via de de website van de betreffende locatie, of aan de kassa op de dag zelf.

Voorlezen blijft razend populair

In opdracht van Sanoma heeft Gfk onderzoek gedaan naar het voorlezen in Nederland. Een van de belangrijkste conclusies is dat in 90% van de gezinnen met kinderen van 3 tot 8 jaar nog steeds meerdere keren per week wordt voorgelezen. Van alle respondenten leest 63% zelfs dagelijks voor. Het gaat hierbij uitsluitend om boeken; digitale media zijn vrijwel niet doorgedrongen in de kinderslaapkamer. Over de hele linie geven de uitkomsten van het onderzoek veel hoop dat het voorlezen aan kinderen onverminderd populair blijft. Ouders hopen hiermee de interesse voor lezen bij hun kind te stimuleren en vinden het een belangrijk onderdeel voor de ontwikkeling. Van de kinderen zelf vraagt 85% om voorgelezen te worden. Kinderen waarderen het voorlezen dan ook met een 8,8.

Speciaal voor de Kinderboekenweek bracht Kinderen voor Kinderen een nieuw nummer met het thema van dit jaar – Voor altijd jong!

En daarbij hoort natuurlijk ook weer een leuk dansje!

Dit artikel bevat  affiliatie links. Met een affiliatie link krijg ik een