Moonlight

Review | Moonlight – winnaar Oscar voor beste film 2017

Afgelopen maand viel de film Moonlight in de prijzen bij de Oscars. Na enige verwarring op het toneel mag deze film zich de best noemen van het afgelopen jaar. Niet een grote Hollywood producten met grote namen zoals La La Land, maar een kleine flimhuis productie over het leven van een verlegen Afro-Amerikaanse jongen, die op zoek is naar zijn plekje onder het maanlicht en zijn seksuele geaardheid probeert te ontdekken.

Moonlight

Het verhaal van Moonlight

Deze film neemt je mee in drie periodes in het leven van Chiron, een Afro-Amerikaanse jonge man in een slechte buurt van Miami. De kleine verlegen jongen kan hij moeilijk aansluiting vinden bij de stoere jongens op school. Hij is het doelwit van hun pesterijen. Wanneer hij zich op een middag verstopt in een verlaten drugshol is daar Juan (Mahershala Ali, die voor deze rol een Oscar® ontving voor beste mannelijke bijrol), die hem onder zijn hoede neemt. De verlegen “Little”, zoals hij op school wordt genoemd voelt zich veilig bij deze drugsdealer. Veiliger dan bij zijn moeder Paula (Naomie Harris), die hem alleen opvoedt en weinig aandacht geeft. Al snel blijkt er een connectie te zijn tussen Juan en zijn moeder. Juan wordt een belangrijk persoon in zijn leven, die hem vertelt dat hij mag zijn wie hij is, maar dat nu nog niet hoeft te bepalen.

Moonlight

In het tweede deel is Chiron (Ashton Sanders) een tiener, nog steeds verlegen en onzeker over zijn geaardheid. Hij blijft het pispaaltje op school en vind alleen een vriendelijk woord bij zijn klasgenoot Kevin, die hem Blue noemt. Wanneer ze op een avond onder het maanlicht elkaar treffen, blijkt er meer dan vriendschap tussen hun te zijn. Dit is van korte duur als Kevin op school gedwongen wordt hem af te tuigen. Blue breekt en slaat de dag erna hard terug.

In het laatste deel is Blue veranderd en het leven van Juan achterna gegaan. In niets lijkt hij meer op die verlegen, iele jonge Chiron en Blue. Black (Trevante Rhodes) is nu een volwassen man, met veel spieren en een gouden grill. Alleen in zijn oogopslag zie je soms nog zijn verlegen en onzekere kant. Wanneer hij opeens uit het niets een telefoontje krijgt van Kevin, besluit hij hem nog een keer op te zoeken.

Moonlight

Conclusie

Moonlight is gebaseerd op het ongepubliceerde toneelstuk ‘In Moonlight Black Boys Look Blue’ van Tarell Alvin McCraney en nu is samen met producenten Adele Romanski en Brad Pitt omgevormd tot een speelfilm. Waar de titel van de film de kleuren is verloren, wordt dit goed gemaakt met het camerawerk. Het licht van de maan en de kleuren Blue en Black zijn terugkomende thema’s

De setting van de film is zeer stereotiep te noemen; kansarme zwarte jongen in een drugs vergeven omgeving die worstelt met zijn identiteit, zijn mannelijkheid en zijn plek in de wereld. Het feit dat hij daarbij twijfelt aan zijn seksuele geaardheid is daarentegen wel gedurfd. Toch blijven er in het verhaal veel eindjes open en is het niet echt een spectaculair verhaal met onverwachte wendingen. Maar door het onderwerp blijf je geboeid en word je meegevoerd door de ogen van Chiron.

Genre: drama, filmhuis
Regie van Barry Jenkins
Cast Mahershala Ali (House of Cards), Trevante Rhodes (Westworld), André Holland (Selma) en Naomie Harris (Spectre, Skyfall).