Vandaag, op 10 oktober is het de Dag van de Duurzaamheid. Naarmate duurzaamheid steeds meer een centrale rol speelt in ons dagelijks leven, worden ook bedrijven uitgedaagd om groener te denken en te handelen. Van milieuvriendelijke vakanties tot duurzame producten, steeds meer merken laten zien dat het mogelijk is om verantwoordelijkheid te nemen voor onze planeet, zonder in te leveren op kwaliteit of comfort. In deze special zet ik een aantal van deze inspirerende voorbeelden op een rij en willen we stilstaan bij initiatieven die bijdragen aan een groenere toekomst. Van milieuvriendelijke vakanties tot duurzame producten, steeds meer merken laten zien dat het mogelijk is om verantwoordelijkheid te nemen voor onze planeet, zonder in te leveren op kwaliteit of comfort.
Delta wines/Mission in a bottle
Delta Wines en Made with Maude bundelen hun krachten met Mission in a Bottle, waarbij duurzaamheid en gelijkheid centraal staan, naast een goed glas wijn. Deze samenwerking heeft geleid tot twee vegan wijnen uit de Sud-Ouest regio van Frankrijk, gemaakt door een vrouwelijke wijnmaker van Plaimont (girl power!). Ze zetten zich in voor gelijke kansen, eerlijke lonen en een ethische behandeling van wijnmakers. Met elke verkochte fles doneren ze aan Food for Life, waar maaltijden van worden gekocht. Zo kun je genieten van een heerlijk glas wijn én bijdragen aan een betere wereld – dat is pas een win-win.
.
Eurocamp
Bij Eurocamp gaan vakantieplezier en duurzaamheid hand in hand. Op diverse campings bieden ze milieuvriendelijke stacaravans aan. Denk aan zonnepanelen, warmtepompen en inductiekookplaten – alles zonder gas. Ideaal voor een eco-vriendelijke vakantie waar je zorgeloos van kunt genieten. Terwijl jij ontspant in de zon, zorgt Eurocamp ervoor dat je ecologische voetafdruk kleiner blijft dan je bagage. Groener dan groen, en dat alles met een stijlvol tintje!
.
Hallmark
Hallmark laat niet alleen jouw hart, maar ook de planeet sneller kloppen. Met de nieuwe Love For Nature collectie stuur je niet alleen een mooie kaart, maar draag je ook bij aan de natuur. De collectie bestaat uit wenskaarten van olifantsgras, cadeaupapier en tasjes van vibers papier, alles volledig plasticvrij. Hallmark zet zich in om relaties te versterken en mensen te inspireren hun hart te laten spreken. Met hun ambitieuze plan om de CO2-uitstoot met 30% te verminderen tegen 2030, rijden ze elektrisch, drinken ze koffie uit herbruikbare bekers, en omarmen ze diversiteit en inclusiviteit. Zo hoef je bij Hallmark niet te kiezen tussen zorgen voor je geliefden en zorgen voor de planeet.
Locals
Bij Restaurant LOCALS draait het niet alleen om smaak, maar ook om duurzaamheid. Met een focus op lokale producten kun je hier genieten van verse gerechten, direct van Nederlandse bodem. Ze hebben hun eigen Vertical Farm en werken met een “no waste” en CO2-neutraal beleid. Naast de culinaire hoogstandjes serveren ze de beste Nederlandse wijnen, bieren en sterke dranken. LOCALS draagt trots het Dutch Cuisine label en doet mee aan het voedselverspillingsprogramma “Restaurants van Morgen.” Met hun deelname in 2024 hebben ze een halvering van hun voedselverspilling bereikt. Hier proef je gerechten die met zorg en aandacht voor de aarde zijn bereid – CO2-neutraal tafelen smaakte nog nooit zo lekker!
.
Topgeschenken
Topgeschenken introduceert met trots de WONDR-box. Dit cadeau staat voor luxe en duurzaamheid, vol met verwenproducten die iedereen laat stralen. Alle WONDR-producten zijn 100% vegan, dierproefvrij, plasticvrij en bio-afbreekbaar. Ze bevatten geen sulfaten (SLS), palmolie, parabenen of siliconen. De productie vindt plaats in België en de producten worden ingepakt door sociaal kwetsbare mensen. Zo draagt WONDR ook bij aan goede doelen met ‘Wondr of Gifting’. Het resultaat? Een verwenmoment dat niet alleen goed is voor je huid, maar ook voor de planeet.
.
Monbento developed by Peugeot
Monbento developed by Peugeot brengt een groene revolutie naar de keuken met hun nieuwe lijn lunchboxes. Deze stijlvolle lunchboxes, gemaakt van gerecyclede materialen, zijn ontworpen voor een duurzame levensstijl. Met deze collectie bewijst Monbento developed by Peugeot dat stijl en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Neem je lunchbox mee op pad en geniet van je maaltijden terwijl je de planeet een beetje groener maakt.
bron: Misspublicity