5 Tips om kids voldoende water te laten drinken in de zomer

5 Tips om kids voldoende water te laten drinken in de zomer

Het advies tijdens deze warme dagen is om voldoende te drinken. Dat kan bij kinderen soms een hele klus zijn. Vaak zijn frisdranken en ijsjes wel populair, maar graag zou je de suikerinname ook een beetje willen beperken. Gelukkig is het kraanwater in Nederland van goede kwaliteit en kun je er veel kanten mee op. Met deze tips van SodaStream kun je water drinken voor kinderen gemakkelijker en leuker te maken.

Hoeveel moet je kind er dag drinken

Allereerst is het goed te weten hoeveel vocht kinderen per dag nodig hebben. Dit is afhankelijk van de leeftijd. Volgens het Voedingscentrum hebben kinderen tussen de 4 en 13 jaar 1 tot 1,5 liter vocht per dag nodig. De voorkeur heeft om ze alleen water, thee en zuivel te laten drinken. Frisdranken en vruchtensappen zitten boordevol suikers. Af en toe kan natuurlijk wel, maar liever alleen bij uitzondering. Helaas vinden kinderen water drinken vaak ‘saai’ want het is ‘niet lekker’. Daarom wat tips om het drinken van water minder saai te maken:

1. Leg uit waarom water drinken belangrijk is

In dit YouTube-filmpje van Brabant Water wordt op een leuke manier uitgelegd waarom water drinken belangrijk is. Leerzaam en leuk om samen te kijken. Hierin leren kinderen dat je fitter blijft door voldoende water te drinken.

2. Maak een ritueel van water drinken

Probeer op regelmatige tijdstippen (samen) met de kinderen een glaasje water te drinken. Zoals in ieder geval bij iedere maaltijd een glaasje en bij ieder snackmoment. Maak er een ritueel van door dan ook even samen een leuk liedje te luisteren, zoals dit vrolijke Slurp Slurp liedje. Zeker weten dat je dit liedje vervolgens zelf ook niet uit je hoofd krijgt.

3. Maak het kleurrijk

Stukje komkommer, aardbei of sinaasappel: het ziet er vrolijk uit en geeft het drankje op een natuurlijke manier een fris smaakje. Maak aan het begin van de dag een kan met water en ijs en laat kinderen zelf kiezen welke smaak zij er aan willen geven.

4. One, Two, Tea: mocktail!

Als beloning is het motiverend om in het weekend of in de vakantie samen een coole kidsmocktail te maken. SodaStream ontwikkelde ook speciaal voor kinderen leuke cocktails waarin je bruiswater kunt gebruiken. Deze One, Two, Tea mocktail is gezond, lest de dorst en is feestelijk.

Sodastream - water drinken

Lees ook: 5x Kerstcocktails

Een gezonde, natuurlijke en snelle oplossing is SodaStreamBÍO. Dat is een nieuw assortiment duurzame en biologische fruitsmaken van SodaStream, waarmee je eenvoudig je eigen bruisende biodrankjes kunt bereiden. De vier verschillende SodaStreamBÍO-smaken (Zwarte Bes, Frisse Appel, Sinaasappel en Klassieke Limonade) zijn verkrijgbaar op de Sodastreamstore.nl voor €5,99.

5. Geef het goede voorbeeld

Goed voorbeeld doet volgen. Zorg dat de kinderen zien dat je zelf ook regelmatig water drinkt en hiervan geniet. Plat water of bruiswater, dat maakt niet uit: het belangrijkste is dat we gezond en fit blijven!

Welke tips heb jij nog om meer water te drinken?

Uitgelichte afbeelding van Shutterstock

Spread the love

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: