Een paar weken terug werd ik wakker met pijn in mijn buik en een misselijk gevoel. Ik wist dat er lichamelijk niets met mij aan de hand. Het was pure stress van een te lange to-do lijst, waar geen einde aan leek te komen. Het roer moet om en ik moet iets gaan veranderen. Een tijdje geleden was ik al in contact gekomen met Carolien Linnemann van Vitamine L. Zij is leefstijlcoach en wilde graag met mij het gesprek aan gaan. Omdat ik weet dat meer moeders hier tegenaan lopen, heb ik haar gevraagd om van ons gesprek een blog te schrijven met tips. Wellicht herken je je in mijn verhalen en hebben je ook iets aan haar adviezen.

leefstijlcoach

Het incident

Een gezin, extra uren op werk, een hoop gave projecten en een blog waarvoor een mooi en duidelijk doel is gesteld; elke dag iets schrijven. Deze drukke agenda heeft heel wat uurtjes slaap gekost maar ook een heleboel opgeleverd. Er gaan deuren open en het brengt spontaniteit in de alledag. Hoe kan het dan toch dat je op een ochtend wakker wordt met een knoop in je buik?

Stress ervaren we allemaal maar soms wordt het even te veel. Dat kan er in sluipen maar ook een onverwachte gebeurtenis kan de emmer doen overlopen. Ineens is de gebruikelijke to-do list een enorme berg geworden waar je geen raad mee weet. Van zo’n situatie kan je gelukkig veel leren zodat je aanpassingen kan maken en de volgende keer signalen eerder herkent. Samen met Fleur heb ik onderzocht wat er is gebeurt en met welke tips zij er weer met nieuwe energie tegenaan kan gaan.

Van moeten naar willen

Stel jezelf eens voor wat je ideale situatie zou zijn. Fleur wil genieten van het leven en dat met anderen delen, rust kunnen hebben en verrassingen; ‘out of the box’. Ze ziet dit als een haalbaar doel en dat is het waarschijnlijk ook. Haalbare doelen stellen waar je achter staat helpt je om focus te geven. Als je weet waar je prioriteit ligt kan je keuzes maken waar je gelukkig van wordt. Fleur vindt ‘prioriteiten stellen’ klinken als een lijstje met dingen die moeten. En moeten, daar worden we allemaal niet blij van. Maar bekijk het eens zo; je prioriteiten zijn de dingen die je wíl doen zodat je het hogere doel kan halen. Wie wil dat nou niet?!

Stel jezelf een goed doel. Dat is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden (het welbekende SMART). Dat klinkt nogal schools maar zorg er voor dat je het zo formuleert dat je er achter staat, weet wat je moet doen (of laten!) om het te bereiken en het ook echt een haalbaar doel lijkt. Zo verwacht je geen onrealistische dingen van jezelf en kan je met elke stap een succes vieren. Dat motiveert en haalt het ‘moeten’ uit je prioriteiten.

Stepford Wife vs. Out of the box

Wat mij opvalt aan Fleur haar verhaal is dat ze meerdere malen benoemt dat ze druk voelt. Waar komt die druk vandaan?
“Die leg ik mijzelf op. De blog wordt het beste gevonden als er regelmatig wordt gepost en ik ben bang dat ik de discipline verlies als ik een keer oversla.” Ook voel je als moeder druk van je omgeving. Fleur noemt de Stepford Wife; kinderen keurig op orde en beleefd, huis vlekkeloos op orde en met Focus je op jouw succes, het is een reis en geen wedstrijd. Je kan hooguit leren van wat je bewondert in anderen en vergeet niet dat anderen ook van jou kunnen leren!

Iedereen heeft zijn kwaliteiten. Zo kan het een enorme drempel zijn om na een lange tijd weer te gaan sporten. Iedereen in de sportschool is immers fitter dan jij bent. Maar iedereen daar heeft ooit voor het eerst voet in de sportschool gezet zonder enig idee wat die daar moest doen. Het is hen gelukt om door te zetten dus jij kan dat ook. Waarschijnlijk willen ze je er ook nog bij helpen een glimlach door het leven. Met perfectionisme wordt de chaoot in Fleur verbloemt. Want dan ben je een leuke moeder, leuke vriendin, leuke blogster en leuke vrouw.

Maar is dat wel waar? Wie zegt dat je omgeving de chaoot in jou niet wil zien? Die chaoot is juist degene die er voor zorgt dat je op donderdagavond tóch met de kinderen naar die voorstelling kan, of niet?

Dus omarm die kant van jezelf en roep hulp in voor dingen waar je minder goed in bent. Dat mag best. Fleur doet dat goed door te onderzoeken of ze het schoonmaken niet door iemand anders kan laten doen. Wees creatief en niet te streng voor jezelf; vraag je af of iets echt noodzaak is en bedenk een aanpak die jou het minste energie kost en stress oplevert. Maar maak een klus nooit groter en belangrijker dan hij is. Het is een bijkomstigheid van wat je écht wil doen.

Je eigen weg

Waarom zou je je schamen of het gevoel hebben dat je faalt als je niet een Stepford Wife kan zijn? Wie is dat wel en heeft tegelijkertijd het leven dat jij wil hebben? ‘Wat doen we onszelf aan?!’, vragen Fleur en ik onszelf af. Want we doen het allemaal, onszelf vergelijken met anderen. Dat is bij voorbaat een verloren strijd want iedereen heeft zijn eigen doel en zijn eigen weg daar naartoe.

Bagage

Ervaringen in je leven maken wie je bent. Je krijgt normen en waarden kennen en maakt van alles mee. Dat is niet altijd positief. Soms vormen zich belemmerende gedachten of overtuigingen zoals ‘iedereen moet mij aardig vinden’ of ‘ik moet voor anderen zorgen’.
Vraag jezelf af wat jouw belemmerende gedachten zijn. Wat zeg jij tegen jezelf? Fleur vertelt zichzelf dat ze als blogger pas kan slagen als ze elke dag een stuk post. Zij heeft de overtuiging dat ze moet presteren om mee te tellen. Als je hier bewust van bent, kan je jezelf vragen of die stemmetjes gelijk hebben. Is het waar wat je tegen jezelf zegt? Hoe zou het zijn als je die overtuiging eens los liet? Misschien ben je dan wel veel meer de persoon in jouw ideale situatie dan je nu bent!

Conclusie

• Herken de signalen die je lichaam jou geeft; ben je warrig in je hoofd of heb je een kort lontje? Waarschijnlijk moet je even gas terug nemen.
• Stel jezelf doelen; wat wil je bereiken en hoe kan je dat het beste doen zonder te veel hooi op je vork te nemen.
• Pick your battles; hoe kan jij jouw energie zo verdelen dat je dichter bij je doel komt. Tijd voor jezelf nemen en soms iets ‘leuks’ laten schieten kan daar ook bij horen.
• Wees blij met wie je bent; er is er maar één zoals jij en dat is wat jou zo’n leuke moeder/collega/vrouw maakt!
• Accepteer de bijzaken: we moeten allemaal dingen doen die we minder leuk vinden. Maak er geen obstakel van dat jou in de weg staat van een zorgeloos leven.
• Vergelijk jezelf niet met anderen; natuurlijk is jouw hoofdstuk 1 heel anders dan hun hoofdstuk 7.
• Wees bewust van je gedachten en overtuigingen; zorg ervoor dat deze je helpen in plaats van belemmeren.

Dankjewel Carolien voor ons gesprek! 

Het lezen van je blog was wel confronterend, maar zeker ook leerzaam en geeft mij meer inzicht van mijn struikelpunten. Ik wil dat perfecte plaatje loslaten en mij daar ook niet zo mee bezighouden. We krijgen allemaal 24 uur in een dag en het is aan onszelf deze in te vullen. Het zinnetje van willen moeten ipv moeten willen zit al dagen in mijn hoofd. En daarom heb ik vanavond een proefles in de sportschool 😉

Ben jij wel eens bij een leefstijlcoach geweest?

Carolien van Vitamine L is voor leefstijlcoaching te vinden in Leiden, maar ook op Facebook en Instagram lees je dagelijks motiverende tips en leefstijl inspiratie. Haar volgen is dus zeker een aanrader.

Spread the love

31 Comments on Tips van een leefstijlcoach – Moeter of Moeder

  1. Wat een mooi en herkenbaar verhaal. Ik herken veel in de dingen waar jij mee worstelt Fleur en ben me er idd van bewust dat ik soms teveel moet van mezelf. Dat probeer ik ook wat meer los te laten op momenten dat het evne niet gaat.

  2. Wat een herkenbaar stuk. Met perfectionisme de chaos verbloemen kan ik me goed in vinden. En dan zoveel moeten (willen) dat het nooit gaat lukken, dat je op een gegeven moment helemaal opgebrand bent. Ik ben nog nooit naar een leefstijlchoach geweest, maar met dit stuk kan ik voorlopig weer vooruit.

  3. Goed stuk! Ik ken stress helaas maar al te goed en heb 1,5 jaar geleden zelfs een burn out gehad (ben pas 24). Het is dus wel goed om er optijd bij te zijn, goed dat je naar een lifestyle coach bent geweest! 🙂

  4. Ik word zelf heel erg zenuwachtig als ik teveel in een week moet doen dan kijk ik er al echt weer tegenop, terwijl in diezelfde week het allemaal wel meevalt. Ik heb mijn gedachtes nooit zo goed op een rijtje.

  5. Wat mij vooral raakte was het stukje over de chaoot en perfectionist. Want inderdaad, waarom zou je minder geslaagd zijn als chaoot? Ieder mens heeft iets moois toe te voegen aan de wereld, als we allemaal perfect waren (of leken), was het maar saai. Dat was in elk geval wat ik eruit haalde en ik mezelf ga meegeven. Bedankt!

  6. Het is heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren, die geeft precies aan wat jij nodig hebt. Helaas negeren veel mensen dit signaal waardoor er op langer termijn grotere problemen komen.

  7. Herkenbaar. Al heb ik mezelf wel aangeleerd wat vandaag niet kan, komt morgen wel. Ik moet niet zo veel meer van mezelf. Dat hielp mij enorm. Na twee burn-outs weet ik ook wat meer wanneer ik gas terug moet nemen.

  8. Heel erg herkenbaar dit. Laatste tijd door alle drukte met leia haar gezondheid merk ik ook dat ik een korter lontje krijg, maar echt rustiger aan doen lukt niet echt. Neem wel meer rust van andere dingen dus de prioriteiten zijn wel bijgesteld zeg maar. Mooi stuk! Leerzaam

  9. Wat een mooi artikel is dit en sommige punten zijn erg herkenbaar. Ik probeer altijd naar mijn lichaam te luisteren omdat ik weet wat er kan gebeuren als je dat niet doet. Die punten in de conclusie neem ik zeker mee!

  10. Heel herkenbaar. ik zit ook momenteel in een fase waar ik veel te veel wil doen en niet genoeg tijd neem voor mezelf. komt daarbij kijken dat ik nooit nee kan zeggen als iemand mij iets vraagt.

  11. Hele goede tips, maar sommige zijn wel moeilijk in praktijk te brengen. Veel willen, iedereen tevreden willen stellen… helaas, het lukt niet altijd

  12. Heel herkenbaar! Ik ben ook zo chaotisch, en een schoonmaakster 1x per 2 weken was zo een opluchting al. Slim om met een coach aan de gang te gaan, moet ik ook eens doen

  13. Oei! Is dat even confronterend… Ik loop tegen overspannen aan, weet stiekem alle tips maar het is echt heel erg zwaar… Ik loop er nu voor bij de praktijkondersteuner van de huisarts. Nou merk ik wel dat mijn zelfbeeld beter begint te worden dus dat is wel positief…

  14. Wat een fijne tips heb je meegekregen en ondanks dat ik nog geen gezinnetje heb is het allemaal wel herkenbaar! Ik ga kijken of ik zelf met sommige tips aan de slag kan gaan 🙂

  15. Wat een herkenbaar stuk. Als ik de hele dag heb gewerkt, er gegeten moet worden thuis, een drukke sociale agenda heb en nog een blog moet voorbereiden voor morgen… Tja, dan ervaar ik ook wel even wat druk. Vroeger was het zo dat ik soms tot 1 uur snachts bezig was met mijn blog. Inmiddels probeer ik de zaken wat beter voor te bereiden. Lukt dit niet, dan een keer geen artikel online. Want ik als persoon moet goed in mijn vel zitten, anders ook geen goede blog. Toch erken ik dat het aan me knaagt hoor als ik een blog online zet op de afgesproken dag. Want mijn lezers hebben wel de verwachting dat er een blog online komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.