Nadat we afgelopen week ons allemaal hebben mogen ondergedompeld in de dip van Blue Monday, is het nu weer tijd om uit de negativiteit te stappen. Daarom is het vandaag Klaagvrije Maandag, een dag zonder mopperen. Doe je mee?
Klagen
Wij Nederlanders staan er wel een beetje om bekend; lekker klagen over alles en nog wat. Het weer, de politiek of het verkeer zijn altijd favoriete onderwerpen. Ligt er eindelijk weer eens ijs op de sloten, is er altijd wel weer iemand die klaagt dat het zo koud buiten is. Mijn wijze oma zei altijd al “als klagen zou helpen, had ik het allang gedaan” Daarmee slaat ze de spijker op de kop, want met klagen los je niets op en zorgt alleen maar voor negativiteit. Natuurlijk kan het soms even een gevoel van opluchting geven. Doe je dit op een constructieve manier en pak je daarna je irritatie aan, dan kan het ook positief werken.
Klaagvrije Maandag
Veel mensen klagen om het klagen en daarmee een negatieve sfeer neerzetten. Want wist je dat klagen ook klaaggedrag van anderen uitlokt. Niemand vindt dit leuk om te horen en daarbij neemt niemand je ook meer serieus op den duur. Sandra Brandt, bedrijfscoach en moeder van drie kinderen is de initiatiefnemer van de Klaagvrije Maandag. Ze dacht zelf klaagvrij te zijn, maar realiseerde zich dat ze klaagde over mensen die zoveel klaagde. Op Facebook maakte ze in evenement aan, dat groeide van 200 deelnemers het eerste jaar naar 37.000 deelnemers vorig jaar! Gelukkig zijn er dus een heleboel andere mensen die het klagen zat zijn en liever wat zonniger gaan bekijken
Hoeveel klaag jij?
Waarschijnlijk klaag je meer dan je jezelf bewust bent. Wil je gaan minderen, dan is het belangrijk om je er bewust van te zijn. Een handige tip is om een polsband je te dragen. Elke keer als je jezelf betrapt op klagen, wissel je het armbandje van pols. Je zult zien dat je waarschijnlijk vaker ergens over klaagt / zeurt of moppert dan je in eerste instantie dacht.
Nele van MamaExpert says:
Ik weet het, ik weet het. Maar klagen lucht zo op, he. Dat van die bandjes is wel een grappige..
Marieke says:
Ik probeer, in het algemeen, zo min mogelijk te klagen, Lukt overigens niet altijd hoor 🙂 Het is wel goed om je er bewust van te zijn!
Lori (Mama's Jungle) says:
Brr heb een hekel aan klagers. Al snap ik wel dat het soms oplucht 😉
Lori (Mama’s Jungle) onlangs geplaatst…Jouw januari! Spam je blog (linkparty #3)