Review | Online games – mijn top 3

spelletjesHeel, heel soms, als ik even niets te doen heb, dan pak ik mijn smartphone en sluit ik me af van de buitenwereld. Ik ben namelijk stiekem verslaafd aan het spelen van online games. Sinds ik begonnen met met mijn blog speel ik nu veel minder. Maar zo nu en dan als ik even mijn gedachten op 0 wil zetten, in de bus of de WC zit of nog even voor het slapen gaan, dan speel ik toch graag een rondje. Gelukkig hebben de meeste spelletjes een max van 5 levens per zoveel minuten. Vandaag in mijn blog, mijn top 3 van online game.

#1 Candy Crush
Image-1Waarschijnlijk de bekendste online game allertijden en te vinden op de meeste smartphone; Candy Crush Saga’ van King
Ik ben zelf begonnen met het spelen van Candy Crush in mijn zwangerschapsverlof van Kleine Zus. En zeker gedurende de borstvoedigsperiode kon ik met kind aan de borst met een hand het speel spelen. (oeps confessie van een loedermoeder)

Het spel;
Tiffi en Mr. Toffee reizen samen door het Candy-koninkrijk. Door het verwissel en combineren van de snoepjes kom je steeds verder in de honderden (!!!) levels. Er zijn 6 verschillende snoepjes en als je combinaties kan maken van 4 of 5 snoepjes krijg je Booster Snoepjes, die dan weer speciale krachten hebben. Er zijn verschillende soorten levens, soms met je een aantal punten scoren, gelatine tegels wegspelen, speciale ingredient naar beneden halen of bestellingen maken. De moeilijkheidsgraad is ook steeds anders. Sommig zijn echter zo moeilijk dat het erg lang duurt voordat je het level haalt. Persoonlijk verlies ik dan soms wel de motivatie om door te gaan, als ik na 10x (of meer…) weer hetzelfde spelletje moet spelen.
Je kunt een verbinding maken tussen het spel en Facebook. Hierdoor zie je wie van je vrienden het spel ook speelt en kun je elkaar helpen, door levens of cadeautjes te sturen. En dat is wel fijn als je wat meer tijd hebt om te spelen, want het spel heeft een max. van 5 levens. Elke 30 minuten krijg je er wel weer een nieuw leven bij.

Image-2Omdat ik op een gegeven moment zo vastliep bij Candy Crash, ben ik gestart met Cookie Jam’ van SGN. Lijkt erg op Candy Crash alleen zijn de snoepjes nu koekje en taartjes geworden. Groot voordeel is dat de levels iets minder moeilijk zijn en ik dus wat gemotiveerde blijf om door te spelen.

Het spel

In een vliegende bakkerij, zweef je over verschillende eilanden in de wolken. Elk eiland heeft meerder levels die je moet doorlopen. Bij elk leven help je een pandabeertje een nieuwe taart te bakken. Ook hier weer 6 verschillende kleuren koekjes, waar je combinaties mee moet maken. Het lijkt in alles op Candy Crush. Maar de moeilijkheidsgraad is net wat makkelijker, waar door je sneller naar een nieuw level kan.

#3 Minions Paradis
Image-3Dit spel had ik eigenlijk op mijn telefoon gezet voor mijn kinderen, maar ondertussen zelf verslaafd aangeraakt; Minions Paradise™’ van Electronic Arts.
Tijdens dit speel help je de Minions hun vakantie te redden. Na het zinken van hun cruiseschip zijn ze makkelijk op een onbewoond eiland terecht gekomen.

Het spel

Voor wie FarmVille gespeeld heeft, ken het principe van dit soort spelletje. Je moet opdrachten uitvoeren of bestellingen maken met behulp van spullen die je eerst moet verbouwen. Bij de mInions zijn dit in eerste instantie gaswolkjes, kokosnoten en bamboe stokken. In speciale werkplaatsen kun je daar dan weer spullen van maken. Die heb je nodig om aan opdrachten en bestelling te kunnen voldoen. Hiervoor krijg je dan weer punten en munten. Als je genoeg punten hebt gehaald, dan ga ja naar het volgende level en wordt er een feestje gevierd. Daarbij is soms ook de beloning dat de producten sneller groeien en de werkplaatsen harder werken. Het leukste van dit spel vind ik wel de uitgebreid animanties te zijn gemaakt.

Hierbij dus mijn top 3. Welke spelletjes speel jij op je telefoon?