Never a Dull Moment week 34

We hebben een heerlijke laatste vakantie week achter de rug. We bleven een paar dagen langer op de RCN camping Val de Cantobre. Daarna reden in een keer naar huis, zodat we nog wat tijd hadden voor de verkoop van mijn vaders huis, een dagje Efteling en de laatste voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar.

Zondag 19 augustus

We begonnen de dag met een jarige! Papa’s Liefste vierde zijn 45e verjaardag. Natuurlijk waren er verse croissantjes en stokbrood uit de campingwinkel van onze camping. De meiden hadden voor hem een mooie steen gemaakt bij de Mini Club. Verder wilde hij niet zoveel rond zijn verjaardag doen.

Helaas was het alweer de laatste dag dat onze huisvriend er was. De meiden hebben hem geholpen met het inpakken van zijn spullen en tent, waarna we hem hebben uitgezwaaid.

De rest van de middag hebben we alleen maar aan het zwembad gezetten, waar de meiden geen genoeg van de wildwaterbaan en hun grote zwembanden.

Vandaag was er op het terras van de camping een wijnproeverij. Een lokale boer kwam daar zijn wijntje laten proeven aan de gasten en natuurlijk was er de mogelijkheid om wat in te slaan voor thuis.

Terwijl de wijntjes keurde, was er voor de kinderen ook van alles te doen, zoals een meet&greet met de camping mascotte Alex en hond Sammy. De meiden van het animatieteam deden daarna ook nog een Fun2dance met de kinderen – in de volle zon.

Omdat Papa’s Liefste jarig was, bleven we ook maar eten op het terras en mochten de meiden een eigen cocktail. Groot succes was het niet, want Grote Zus vond het toch niet zo lekker en Kleine Zus was bang van alle wespen die er op af kwamen. Gelukkig smaakte mijn cocktail prima.

Maandag 20 augustus

We waren blij dat we nog een paar dagen hadden bij geboekt op de camping, anders hadden we vandaag alweer naar huis moeten gaan. Vandaag wilde we eens kijken wat er allemaal in de omgeving nog te zien was. We besloten op zoek te gaan naar de flamingo’s, omdat we die vorige week niet gezien hadden in Palavas les Flots bij Montpoliers. Op internet had ik het nog even opgezocht en ze zouden zeker in de buurt moeten zijn. Een 20 min rijden vanaf Palavas les Flots was er ook een echt roze meer en daar zou je deze zeker moeten kunnen spoten.

Onderweg stopte we nog even bij een Lama boerderij. Helaas bleek je het entreegeld alleen maar contact te kunnen betalen en dat hadden wij niet op zak. Omdat het nog wel even rijden was naar het roze meer bij Le Salin d’Aigues Mortes, besloten we weer verder te rijden. Op de weg naar het roze zout meer Les Salins du Midi, zagen we al snel de flamingo’s in het water staan langs de weg.

Aangekomen bij het meer, bleek dat je met een treintje rond kon om het meer goed te zien en wat meer te leren over de zoutwinning. In het meer zit namelijk een alg die de roze kleur afgeeft. Hoe rozer het meer, hoe beter de zoutwinning. Maar voordat we op de trein stapte, aten we eerst nog even een broodje

Het meer zag er echt fantastisch roze uit en inderdaad ook hier waren diverse flamingo’s te zien. De audiotour vertelde dat er in de zomer soms wel 10.000 te vinden zijn. Zoveel hebben wij er helaas niet gezien. Het treintje nam ons mee naar een klein museumpje en we mogen ook een zout heuvel beklimmen. Het winnen van zout bleek nog echt een ambacht te zijn, want vaak van vader op zoon gaat.

Na het treintje wilde we nog even een kijkje gaan nemen in het dorpje ernaast Aigues Mortes. Hier waren dikke stadsmuren en veel leuke winkeltjes en terrasjes. We hadden graag vanaf de stadsmuur ook nog even gekeken naar het roze meer, maar Kleine Zus voelde zich niet lekker, waarschijnlijk door de warmte. We besloten dus maar weer terug te keren naar de camping

Op de camping staken we de barbecue aan voor lekkere worstjes met salade. Kleine Zus haalde haar eigen BBQ ook te voorschijn en bakte lekker mee.

We moesten nog een beetje haasten, want we hadden ons opgegeven voor de Pub Quiz op het terras. Omdat ik thuis dat met collega’s ook regelmatig doe en Grote Zus dan niet mee mag, had zij er heel veel zin in. Er was een ronde algemene vragen, een ronde lijstje en tot slot muziek. De beste 3 team zouden daarna nog een finale ronde spelen. Er waren vragen bij voor de volwassenen en de kinderen. Wij waren team De Ananasjes. Voor Kleine Zus was het wel wat minder leuk, dus die vond al snel haar vriendje op het terras. Maar zelfs met z’n drietjes haalde we de finale ronde!

Helaas werden we uiteindelijk derde, ondanks dat we de finale ronde wel hadden gewonnen. In onze verdediging bestonden de andere 2 teams allemaal uit 6 of meer personen 😉 Kleine Zus was ondertussen ook lekker aan het spelen en bestelde zelf een limonade voor haar en haar vriendje aan de bar. Hoe moet dat over een paar jaar…

Dinsdag 21 augustus

Bij de receptie hadden we geregeld dat we vandaag een boottochtje zouden gaan maken over de Gorge du Tarn. Eerst moesten we een flink stuk rijden door de bergen met haarspeldbochten en prachtige uitzichten.

Op de Gorge du Tarn wordt heel veel gekanoed, maar wij hadden besloten met een klein motorbootje deze gorge te verkennen. Hij was echt prachtig en het water zo helder! We zagen de vissen zwemmen, veel mooie vlinders en libelles en in de lucht hele grote aasgieren vliegen.

Het boottochtje duurde ongeveer anderhalf uur en was zo heerlijk ontspannen. We besloten nog een stukje verder te rijden door de bergen naar het dorpje Sainte Enimie – een van de mooiste dorpjes van Frankrijk, stond er op het bord. We stapte even uit voor een ijsje. Waarna we nog verder omhoog de bergen inreden. We waren uiteindelijk zo hoog, dat de meiden niet meer de auto durfde uit te stappen.

We besloten terug te rijden via de grotten van Aven Armand. We hadden bij de receptie van de camping een folder meegenomen en de kleurenshow in de grot, spraak de meiden erg aan. Om de groot af te dalen, gingen we eerst met een trammetje naar beneden. Dat scheelde weer 360 treden in afdaling.

In de enorme zaal stonden heel veel stalagmieten en stalactieten van enorme afmetingen. De gids vertelde over de ontdekking van de grot, maar de ontdekker zelf ook. Door middel van projectie zag je hem zo de grot afdwalen. Terwijl wij verder de grot afdwaalde werd alles prachtig verlicht en was het een bijzonder schouwspel. Ondanks dat het beneden maar 12-13 graden was, was het helemaal niet houd en eigenlijk wel een fijne afkoeling

Na dit bezoek reden we weer terug naar de camping. Morgen zouden we weggaan en de meiden wilden nog graag een keertje zwemmen. Dat gaf mij mooi de gelegenheid om alvast een beetje te beginnen met het opruimen en schoonmaken van de tent. De meiden waren wel blij dat ik dat nog even gedaan had, want deze spin zat verstopt onder hun luchtbedjes.

Omdat het de laatste avond was, besloten we nog een keertje te gaan eten op het terras. Daar was een goochelaar (volgens mij kende hij maar een trucje) en een mevrouw die ballonenfiguren kon maken.

Bij de tent namen Papa’s Liefste en ik nog een drankje om deze geslaagde Start2Camp kampeervakantie af te sluiten. Het is zeker voor herhaling vatbaar!

Woensdag 22 augustus

De wekker ging al vroeg. We moesten de tent nog afbreken en de auto in pakken. Gelukkig viel het inpakken van de tent wel mee, dankzij de goede instructies in de opbergtas. Maar al met al ben je toch weer langer bezig dat je denkt. Gelukkig paste alles in de auto, mede ook dankzij onze Thule dakkoffer.

Nadat we afscheid hadden genomen van de camping, stapte we in de auto voor een lange rit naar huis. We hadden besloten om in een keer door te rijden en zonder al te veel file onderweg, zouden we nog voor 12 uur ’s nachts thuis zijn. Onderweg zijn we wel een paar keer gestopt om te tanken en de benen te strekken. Bij Parijs besloten we te gaan eten en kwamen terecht in een winkelcentrum, waar we zomaar een HEMA tegen kwamen. Teken dat we bijna thuis zijn!

Zonder al te veel problemen en file we bij Hazeldonk over de Nederlandse grens. En traditiegetrouw stopte we daar voor een ijsje – ook al was het rond 23.00

We hoefde nog maar 5 km te rijden voordat we thuis waren en toen stonden we gewoon ruim een kwartier stil op de A4! Er waren wegwerkzaamheden en vanwege een nieuwe constructie boven de weg (waar de camera’s aan hangen) hadden ze de weg gewoon even geheel afgesloten. Zo kwam we uiteindelijk toch na 12 uur thuis aan. We hebben enkel de dekens, kussens en knuffels uit de auto gehaald en snel naar bed gegaan.

Donderdag 23 augustus

Wakker worden in je eigen bed en douchen in je eigen badkamer, is toch wel weer heerlijk na een dikke week kamperen. We haalde snel de auto leeg en stopte de eerste wasjes in de machine. Ik besloot het 3-dagen wasschema toe te passen om het wassen van alles een beetje overzichtelijk te houden. Ook kon ik eindelijk mijn nieuwe Orla Kiely x Brabantia strijkplank meteen in gebruik nemen.

Nadat de auto leeg was, reden we naar mijn vaders huis om hem weer vol te laden. De laatste spullen moesten vandaag opgehaald worden. Ik had gehoopte nog wat dingen te kunnen verkopen tijdens mijn vakantie, maar dat was niet helemaal gelukt. Mijn zussen waren er ook en hielpen met het schoonmaken en paste op de meisjes, terwijl wij op en neer reden.

Vrijdag 24 augustus

Vandaag was het dan zover en moest ik naar de notaris voor de verkoop van mijn vaders huis. Het huis was leeg en schoon en na een rondje met de kopers, konden we naar de notaris. Ik heb al wel eerder geklaagd over de bruggen in de stad, maar vandaag was het helemaal rampzalig. We moesten wel 2x voor een dichte brug meer dan een kwartier wachten. We kwamen dus veel te laat aan bij de notaris. Gelukkig kon de passering wel doorgaan.

We moesten daarna snel weer terug naar huis en de tuin leeghalen. Vandaag zou namelijk ook iemand komen om al het grind uit de tuin mee te nemen. Hij kon het gebruiken voor zijn oprijlaan en wij wilde het graag kwijt. Volgende maand gaan we namelijk de tuin flink opknappen. Ook moesten we onze rugzak pakken, want als afsluiting van de vakantie gingen de meiden en ik met vriendinnen nog een dagje naar de Efteling. We hoefde ons niet te haasten, want de Efteling zou vandaag tot 23.00 open zijn.

Voor Kleine Zus was het de eerste keer in de Efteling, dus we besloten daarom eerst een rondje te maken door het Sprookjesbos. Daarna stond een rondje door Symbolica en Droomvlucht hoog op de verlanglijstjes.

Omdat de grote meiden ook graag in de achtbaan wilde, besloten we op te splitten en gingen wij naar de show van Raveleijn. De meiden hebben de serie op Netflix meerder keren gezien en wilde ze nu ook graag in het echt zien. De paarden/stunt/vecht show was spectaculair en zeker een aanrader.

We hadden weer afgesproken bij het nieuwe La Place restaurant De Vrolijke Noot om te gaan eten. Maar we liepen toch even door het sprookjesbos en bleven even kijken bij de Sprookjesboom Show met de wolf. Deze was eigenlijk best wel heel erg grappig en helemaal niet eng.

Gelukkig vonden we elkaar daarna snel weer en was het tijd om te eten. La Place heeft sinds kort een restaurant in de Efteling en de kinderen kunnen dan ook een speciaal Sprookjesboom menu kiezen. Dit kan ook in de andere restaurants van La Place door heel Nederland

Omdat het park nog de hele avond open was, gingen we na het eten meteen weer verder. Op diverse pleinen in het park was muziek te vinden in verband met het Negen Pleinen Festijn. Dat gaf een hele gezellige sfeer in het park. Helemaal toen het ook donker werd en overal de lichtjes aan gingen

Terwijl de andere nog een rondje deden in de Python en de Baron, gingen mijn dames voor meerdere rondjes in de Walvis draaimolen, het schip en later ook de draaiende ketels. Omdat ik al misselijk wordt van er naar kijken, bleef ik lekker rustig ergens op een bankje zitten. Nu het later was, was het minder druk en konden ze steeds opnieuw een rondje doen.

We kwam Jokie en Jet ook nog tegen op dit late tijdstip en zij zongen over hun luchtballon en de landen die ze hadden bezocht. Natuurlijk konden wij niet weg, voordat we ook zelf een rondje door het Carnaval Festival. Ken je het liedje nog 😉

Het werd nu ook echt wel tijd op richting de uitgang de gaan. Onderweg deden we nog een dansje met O.J. Punctuel en zijn hofhouding.

Ook zagen we nog net het staartje van de Aquanura lichtshow met meer dan 200 fonteinen en 900 lichten, speciaal vanavond op de muziek van Tiesto.

Bij de uitgang stonden alle figuren uit de Efteling om ons uit te zwaaien en mochten de meiden met ze op de foto!

We hebben een superleuke dag gehad en nog niet alles gezien! We komen dus snel terug. In de auto vielen de meiden al snel in slaap.

Zaterdag 25 augustus

Vandaag een lege agenda! We sliepen uit, ruimde op, deden boodschappen en Grote Zus ging spelen bij haar beste vriendinnetje.

Toen ze terug was, brachten we nog snel een bezoekje aan de Ikea voor een nieuw bureau voor Grote Zus. Nu de kledingkasten zijn verkocht is er geld en plek! Helaas bleek het gewilde bureau niet voorradig, dus moeten we er toch nog een keertje voor terug. Thuis aten we lekker makkelijk; pizza en sushi

Is bij jullie de vakantie ook al voorbij
of hebben jullie nog een weekje?

Spread the love

5 thoughts on “Weekoverzicht | Never a dull moment week 34 – kamperen, huis verkocht en de Efteling