Never a Dull Moment week 33

Weekoverzicht | Never a dull moment week 33 – Viva la France

Deze week zijn we lekker op vakantie in Frankrijk. Voor het eerst zijn we met de meiden weg met een tent, We doen mee aan de Start2Camp kampeertest en hebben een kampeerset meegekregen van de Decathlon en een plekje op een RCN vakantiepark. Wij daalde af naar de Midi-Pyrénées, naar camping Val de Cantobre. Even lekker weg en genieten van elkaar. Maar voordat dat echt kon, moesten we nog wel wat hobbels overwinnen en kregen we bezoek van onze huisvriend.

Zondag 12 augustus

De auto stond al ingepakt klaar, zodat we alleen de laatste spulletjes zoals knuffels en tandenborstels nog maar hoefde in te pakken. Vandaag zouden we naar Frankrijk rijden voor onze kampeervakantie in de Midi-Pyrénées. Nadat de kat ook een schone bak had en verse brokjes konden we weg. Gelukkig zouden de buurvrouw en jongens goed voor Julia zorgen als we weg waren.

De eerste stop was nog net voor de grens met Belgie, waar we nog even konden tanken en wat eten. De keuze was door de meiden snel gemaakt, de McDonalds. Omdat het vakantie is (en ze daar prima koffie hebben) stemde we er mee in.

De rest van de reis verliep zeer voorspoedig en we hadden totaal geen file. De meiden vermaakte zich onderweg prima met de Nintendo Switch (we kwamen er alleen wel achter dat we de oplader voor de Switch waren vergeten) en met autobingo. Deze maak ikzelf voor de meiden en bij een bingo mogen ze grabbelen in de zak met snoepjes of de zak met cadeautjes. Het blijft een leuk spelletje en ze houden het ook lekker lang vol.

Ik had alvast een hotelletje geboekt voor de eerste nacht. Daar kwamen we mooi rond 18.30 aan. Na te hebben ingecheckt, zochten we een plekje om te gaan eten. Het hotel lag op een industrieterrein met diverse andere hotels en ook een heel aantal restaurantjes. We kozen voor degene met Asterix en Obelix op de menukaart. Prima keuze, want ze hadden worstjes en hamburgers.

Na het eten zochten we snel ons bedjes op, want de zouden de volgende dag weer vroeg op pad gaan.

Maandag 13 augustus

We hadden geen wekker nodig, want de meiden maakte ons mooi op tijd weer wakker. Het ontbijtje bij het hotel sloegen we over en gingen meteen op weg. Eerst zochten we nog even een tankstation en ook daar was een McDonalds waar we koffie konden halen en ook eens voor de verandering een McD ontbijtje. In Australie deden we dat wel vaker, maar in NL eigenlijk nog nooit. De meiden vonden de pannenkoekjes dan ook lekker.

Onderweg stopte we bij een rustplek om even wat te eten, maar de dames dachten dat dit al de camping pas. Hoewel er nergens tentjes stonden, gingen ze toch op zoek naar een mooi plekje voor ons 😉 Het is fijn te weten dat de kinderen in ieder geval niet heel erg kieskeurig zijn over hoe de camping eruit moet zien. Ze waren alleen wat teleurgesteld dat er geen zwembad was.

Ongeveer 30 minuten voordat we bij onze camping zouden aankomen, bereikte we Millau. Hier staat een van de grootste en hoogste bruggen van Europa. Papa’s Liefste had al diverse documentaires gezien over deze brug en wilde hem heel graag nu een keertje in het echt zien. We parkeerde de auto en liepen het steile pad omhoog om de brug goed te kunnen zien vanaf het uitkijkpunt.

Op de terugweg hadden we wel een lekker ijsje verdiend. Ze hadden hier hele lekker in het restaurant, de meiden kozen voor aardbeien, Papa’s Liefste chocolade en ik voor een yoghurt ijsje met kersen. De yoghurt bleek van schapenmelk gemaakt te zijn.

Na nog wat slinger-weggetjes door de bergen kwamen we aan bij onze camping; Val de Cantobre in Nant. Bij de receptie lagen alle papieren klaar en op onze plek stond de koelkast ook al klaar. We vonden ons plekje boven in de camping, want deze camping verschilt behoorlijk in hoogte. De volgende uitdaging begon daarna; de tent op zetten. We hebben de Black & Fresh tent van de Decathlon opgehaald, maar door de regen in NL niet meer kunnen opzetten.

Gelukkig waren de instructies erg simpel en zat de meeste moeite in het oppompen van de vier bogen. Verder zitten er 3 stokken in en nog een paar haringen in de grond om hem strak te zetten. De meiden hielpen mee met het opblazen van hun eigen luchtbedjes.

Nadat de auto leeg was en de tent ingericht, haalde we pizza’s bij het restaurant. Na de klim naar boven aten we ze gezellig op voor onze tent. De volgende missie was het vinden van de toiletten en douchehokjes, waarna we lekker allemaal vroeg ons bedje opzochten.

Maar voordat we konden gaan slapen, was er nog even tumult op onze kampeerplek. Bij ons stond namelijk het kraantje met water, dat we moesten delen met de buren. Het buurmeisje had ons al gewaarschuwd dat het kraantje wat los zat en als het eraf viel, je een fontein had. Natuurlijk gebeurde dit bij de buurman, in het donker. De kraan was onvindbaar en het water spot alle kanten op. Gelukkig had de andere buurman nog wel een tyrap liggen, zodat het kraantje, nadat het weer gevonden was, er weer op gedraaid kon worden. De buurvrouw had gebeld met de nachtreceptie en binnen 10 minuten stond de camping eigenaar bij ons met een nieuwe kraan. Het was dus allemaal zo gefixt en kon iedereen weer naar bed.

Dinsdag 14 augustus

Een hele rustige nacht hadden we niet. Halverwege de nacht hoorde we opeens Kleine Zus zachtjes huilen. Eerst dachten we dat het kwam omdat ze misschien even niet wist waar ze was, maar al snel hoorde we ook zachtjes auw. Ze had weer een migraine aanval. Nog net op tijd kon ik een schaal voor haar neerzetten, voordat ze de hele tent onder spoog. Daarna viel ze gelukkig weer in slaap, maar werd nog 2x wakker (steeds precies een uur later – ik kon mijn klok erop gelijk zetten) om over te geven. Arm meisje.

Gelukkig sliepen de meiden daarna wel lang door. Papa’s Liefste daalde af voor verse broodjes en ik maakte alvast de koffie klaar. Nu we alles hadden uitgepakt, kwamen we er achter dat we de euro-stekker vergeten waren om te kopen, dus de koelkast nog niet konden aansluiten. Deze waren helaas ook allemaal uitgelegd bij de receptie, dus de missie voor vandaag was om een goede stekker te vinden. We besloten daarom maar een grote Franse supermarkt op te zoeken.

Uiteindelijk reden we weer een uur door de bergen, met flinke bochten en mooie uitzichten. Helaas bleken ze ook bij deze redelijk grote Intermarche geen stekker te hebben. Wel konden we natuurlijk er onze boodschappen doen en mochten de meiden allebei een impulsieve aankoop doen. Voor Grote Zus was dat een Rubik’s Kubus en Kleine Zus een plastic mini-golf setje. We besloten nog even verder het stadje in te rijden en het bij een andere grote supermarkt te proberen. Gelukkig hadden we daar meer succes en konden we opgelucht weer naar huis.

In het dorpje Nant stopte we even om een kijkje te nemen op het dorpsplein en bestelde een drankje op het terras. Papa’s Liefste en Grote Zus waren alvast begonnen met het oplossen van de Rubik’s Kubus. Met een beetje hulp van Google kwamen ze een heel eind en lukte het uiteindelijk ook om hem op te lossen. Nu nog proberen zonder telefoon.

We stopte nog even bij de receptie om te vragen of er nog een camping plekje was voor onze huisvriend, dus gezellig voor een paar dagen langs wilde komen. We kregen een lijstje met beschikbare plekken. Een van die plekken was dichtbij het zwembad en de WC’s, dus besloten we te vragen of wij zelf ook mochten verplaatsen. Dit was geen probleem en zo konden we ook meteen dicht in de buurt van de plek van onze huisvriend staan. Plus hoefde we minder de steile berg op en af.

Helaas moesten we ook vandaag weer even bellen met de hulpdiensten, want de enige stekker op het stekkerblok bleek niet te werken. Ook nu weer was de camping eigenaar snel te plekke om een zekeringetje te vervangen. Daarna kon de koelkast aan en hadden we koud bier en wijn.

De meiden wilde graag gaan kijken bij het animatie team. Vanmiddag zouden ze een levens kwartet spelen op het sportveldje. Eenmaal aangekomen, haakte de meiden af en wilde liever alleen kijken. Omdat ze toch niet mee wilde doen, besloten we maar langs de receptie terug te lopen. Daar hadden de meiden de mini-golf al gespot en had Kleine Zus al de hele dag gevraagd wanneer we dat zouden gaan doen. Om het uit haar systeem te krijgen, besloten we een rondje te doen. Gelukkig was deze mini-golf niet zo’n ingewikkelde en dus eigenlijk ook veel leuker. Na 9 banen gespeeld te hebben, was Grote Zus de winnaar.

Terug bij de tent, maakte ik een heerlijke echte camping maaltijd klaar; Ravioli uit blik met verse tomaten en komkommer. Grote Zus had de Yahtzee in de koffer gevonden en nadat we haar de spelregels hadden uitgelegd, speelde we gezellig een aantal spelletjes met elkaar. Daarna was het tijd voor de afwas (die de meiden met veel plezier voor ons deden – en zelfs het idee opperde het thuis ook te gaan doen en dan de afwasmachine te verkopen), douchen, tanden poetsen en naar bed.

Woensdag 15 augustus

Weer waren de meiden lekker laat wakker en hoorde ik ze om 10.00 klagen dat ze wakker waren geworden door de buren die gingen ontbijten. Deze keer haalde ik de broodjes en dacht dat de weg misschien minder steil was als ik de andere kant op zou lopen. Helaas bleek dit niet minder waar te zijn. Mijn work-out voor de dag had ik zo in ieder geval al meteen gehad.

Na het ontbijt pakte we weer alle tassen en kratten in, om deze buiten de tent te zetten. De bogen van de tent lieten we een beetje leeg lopen, zodat we de tent makkelijk in de auto konden leggen. Op onze nieuwe plek probeerde we te bepalen hoe we de tent het beste konden opzetten. We besloten hem in de schaduw te zetten. Ondanks dat we een tent hebben die tot 17 graden koeler binnen is, dan buiten, wilde we hem toch niet in de volle zon zetten.

We hoefde maar een beetje lucht bij te pompen en de tent stond al snel weer. Ook zetten we nu onze voorluifel op, die we extra hadden bestelt. Na nog een extra ritje naar boven, waren ook al onze andere spullen beneden en kon ik de tent weer inrichten. Alleen de koelkast hadden we laten staan, want die zou de camping zelf naar beneden brengen voor ons.

De meiden waren blij dat we nu dichterbij het zwembad zaten en wilde dus meteen gaan zwemmen. Na al dat harde werken in de volle zon, konden wij ook wel wat afkoeling gebruiken. Aan het einde van de middag wilde de meiden graag naar de animatieclub voor het Kruimelpad met Alex Avontuur. Door hieraan mee te doen, kunnen ze stickers verdienen. Als ze er 5 hebben krijgen ze een leuke cadeautje en aandenken aan Alex. Vandaag gingen ze een schilderij maken van takjes die ze buiten vonden. Wij bleven ondertussen op het terras wachten op onze huisvriend, die in aantocht was.

Terwijl hij ging inchecken, waren de meiden net klaar en blij om hem te zien. Ondertussen was het al etenstijd en besloten we eerst een hapje te gaan eten op het terras. Daar speelde een live band en het was erg gezellig op het terras. Kleine Zus speelde leuk met een jongetje, terwijl Grote Zus onze huisvriend hielp met het opzetten van zijn tent. Toen hij gesetteld was, was het ook wel ruimschoots tijd om allemaal lekker naar bed te gaan.

Donderdag 16 augustus

Omdat we gisteren hadden gemerkt dat we met onze voorkant van de tent vol in de zon stonden en zelf de extra luifel geen schaduw gaf, haalde ik nog een keer de tent leeg, zodra we hadden ontbeten. Ik wilde dit zo vroeg mogelijk doen, om te voorkomen dat we weer in de volle zon aan het sjouwen zouden zijn. Nadat de tent leeg was, hebben we de tent omgedraaid en een stukje verder weg gezet. Zo hadden we het grootse deel van de dag daar schaduw en met een beetje wind, een aangename temperatuur. Het inruimen van de tent gaat steeds sneller en efficiënter, maar het was nu echt wel de laatste keer dat ik dat deze vakantie heb gedaan.

De meiden wilde natuurlijk weer zwemmen en Papa’s Liefste en onze huisvriend gingen gezellig met ze mee. Ik had voor de meiden van die mooie grote opblaasbanden meegenomen (een ananas en een flamingo), waarmee ze in het zwembad leuk van de wildwaterbaan kunnen. Ze kunnen dit de hele dag doen en hadden ook wat vriendinnetjes in het zwembad gevonden om mee te spelen. Ik bleef bij de tent en schreef een paar blogs om alvast in te plannen. Het omdraaien van de tent was een heel goed idee geweest!

Na een paar uur waren de meiden twee rozijntjes geworden en moest er nodig wat te eten in. Toen iedereen was aangekleed, namen de heren de meiden mee naar het dorp waar nog wat boodschappen in het dorp. Onderweg deden ze nog wat aan off road rondjes met de auto van huisvriend. Dat vonden de meiden super spannend.

Ik maakte voor het avondeten Shakshuka en bakte de mannen een paar hamburgers op de Cobb. We zaten lekker de rest van de avond onder onze luifel met sierverlichting.

Vrijdag 17 augustus

Helaas was het vandaag niet zo’n mooie dag. Er was regen voorspeld en na het ontbijt hoorde we de donder al binnen rollen. We haalde zoveel mogelijk spullen naar binnen om te schuilen. Omdat het er naar uitzag dat het nog wel even zou blijven regen, besloten we naar Montpelier te rijden. De weersvoorspelling zei ons dat het daar niet regende en lekkerder warm zou zijn.

We gingen met 2 auto’s en Grote Zus zou meerijden met onze huisvriend. Nog voor Montpelier raakte we ze kwijt. We belde wel met elkaar en spraken af om een locatie te delen. Nu we Montpelier in reden, herinnerde Papa’s Liefste en ik ons opeens onze vakantie hier 20 jaar geleden. Iets buiten Montpelier stonden wij op een camping vlakbij Palavas les Flots, een leuk vissersdorpje, waar we toen ook flamingo’s hebben gespot. Ik appte naar de andere auto dat we daar naar toe zouden rijden.

Omdat Grote Zus en onze huisvriend al ergens in een parkeergarage in Montpelier stonden, zouden zij daar eerst iets eten en later naar ons toe komen. Samen met Kleine Zus namen wij alvast een kijkje in Palavas les Flots, waar een leuk kabebaantje over het kanaal naar zee gaat. Bij een van de restaurantjes gingen we zitten en bestelde wat te drinken en een groot ijsje. Na een uurtje vonden Grote Zus en onze huisvriend ons ook weer.

Samen slenterde we een beetje langs de kade en over de pier. We zagen veel bootjes en vissen zwemmen in het water, maar geen flamingo’s. We besloten op de terugweg naar de auto, de kabelbaan te nemen. Dat vonden de meiden superleuk! Voordat we weer naar huis zouden rijden, zouden we nog even stoppen bij een echte grote Carrefour. Dat is een van de dingen die ik altijd leuk vind om te doen in Frankrijk. Deze supermarkten zijn zo groot, dat je er wel uren door heen kunt dwalen.

Nadat we onze boodschappen hadden, was er nog ruim een uur naar huis rijden. We kwamen dan ook vrij laat pas weer aan. Gelukkig was het weer droog en maakte we snel een pan spaghetti klaar als avondeten. Omdat ik de afgelopen nachten niet zo goed geslapen had, dook ik samen met de meiden na het eten ook lekker onze slaapzakjes in.

Zaterdag 18 augustus

Vandaag geen plannen en mooi weer. De meiden willen niets liever dan zwemmen, dus dat is wat we de hele dag zouden gaan doen. Omdat ze allebei nog steeds rond 10.00 wakker worden, er dan brood gehaald moet worden en gegeten, was het niet voor 12.00 dat we bij het zwembad aankwamen. Heel fijn is dat op deze camping mensen geen bedjes claimen door hun handdoek er op achter te laten en dan weg te gaan. Ik vond dus een heerlijk bedje voor mijzelf, waarop ik mij voor de rest van de dag settelde. Ik had een boekje, mijn telefoon en een blikje cola. De meiden waren meteen vertrokken en zag ik af en toe als ze een band kwamen terugbrengen of ophalen.

De mannen hielden zich bezig met de auto’s en maakte een ritje door de omgeving. Tegen het einde van de middag waren ze weer terug en hadden voor ons, als verrassing een lekker taartje uit het dorp meegenomen. Deze werden bij ons afgeleverd in het zwembad.

Kleine Zus had een vriendinnetje gevonden en deed mee met het animatie team tijdens het peuter/kleuter Fun en met de Fun2Dance uurtje. Grote Zus bleef maar van de wild waterbaan gaan. Pas tegen zessen waren ze er eindelijk klaar mee en kreeg ik ze mee terug naar de tent

Nadat iedereen weer afgedroogd en aangekleed was, reden we naar Nant waar we de mannen een leuk restaurantje hadden gevonden. Omdat onze huisvriend morgen weer vertrekt, was het een soort van afscheidsetentje. We waren een beetje vroeg bij het restaurant, besloten we nog een rondje te lopen door Nant. Daar kwamen we een beekje tegen met heel helder (en koud) water en een prachtige muur met daarachter heel veel moestuintjes

In het restaurant was de BBQ ondertussen aangestoken en kregen we een mooi tafeltje. We bestelde vlees van de grill, heerlijke frietjes en een lekker ijsje na. Voordat we terugliepen naar de auto dwaalde we nog even door de steegjes van Nant.

Wat eet jij het liefste als je in Frankrijk bent?
Stokbrood, croissants, kaas, canard of
liever profiteroles, eclairs en madeleines?