Camping Eden Gustocamping

Heerlijke familievakantie op Gustocamp Camping Eden aan het Gardameer

Tijdens de meivakantie mochten wij een weekje verblijven op Camping Eden bij Gustocamp aan het Gardameer in Italië. Voor ons een eerste keer dat wij met de meiden afreisden naar Italië. Het was even een avontuur om er te komen, maar daarna konden we optimaal genieten van dit mooie plekje met uitzicht op het Gardameer. Lees snel meer over ons avontuur en deze mooie kindvriendelijke camping en betoverende omgeving.

Camping Eden – Gustocamp

Hoe fijn is het dat we dit jaar eindelijk weer onze vleugels kunnen uitslaan en meer van de wereld kunnen zien, dan ons mooie eigen Nederland. In de meivakantie werden we uitgenodigd om met zijn viertjes een weekje te komen verblijven op 4 sterren Camping Eden van Gustocamp in het plaatsje San Felice del Benaco aan het Gardameer.

Deze camping is een mooie terrassencamping, zodat je vanaf verschillende plekken geweldig uitzicht hebt over het Gardameer en de haven van Portese. Het is een kleinschalige camping met ongeveer 300 accommodaties. Er staan kant-en-klare bungalowtenten en verschillende soorten stacaravans. Met maar liefst 2 zwembaden met glijbanen, speeltuintjes en een Nederlandstalig animatieteam, is het een echte familiecamping. Verder is er een fijn restaurant, met mooi dakterras en een winkeltjes zijn op de camping aanwezig.

Pech onderweg

Misschien heb je het op mijn Instagram en Facebook wel gelezen, onze reis naar Italië verliep niet helemaal zoals we gepland hadden. 2 uur voor aankomst, precies op de Zwitserse grens met Italië stopte onze auto er mee. Zo verbleven we een paar dagen noodgedwongen in Zwitserland. Zeker voor mijn jongste dochter was het even schakelen, maar we hebben er toch iets leuks van gemaakt, met een dagje shoppen in Milaan en een dagje naar Fox Town, een groot outletcentrum in Mendrisio.

Helaas was de ANWB niet heel erg doortastend met hun hulp aan ons, waardoor we pas op dinsdag aankwamen op de camping in plaats van de geplande zaterdag. Super balen natuurlijk maar ons geluk was dat de laatste regendruppels waren gevallen toen we aankwamen en we nog 5 dagen vol zonneschijn hadden. We werden zeer vriendelijk ontvangen door de broers Fredy en Wander van Gustocamp. Zij waren tijdens ons verblijf zeer behulpzaam en gaven ons veel leuke tips over de omgeving.

Uitzicht over het Gardameer

Onze stacaravan, een Lounge Deluxe, stond helemaal bovenop de camping met een fantastisch uitzicht over het Gardameer. Het was een luxe stacaravan met 2 slaapkamers; een ouderslaapkamer met een tweepersoonsbed en een eigen toilet en wastafel. De meiden sliepen in de kinderkamer waar zowel een los bed als een stapelbed te vinden was. Verder was er een badkamer met douche, een eettafel, bank en een fijne volledig uitgeruste keuken met fijne grote koelkast, magnetron, Nespresso koffiemachine en waterkoker. Aan de voorkant van de caravan was een ruim dek met een tafel en stoelen, 2 ligstoelen en een BBQ. Eigenlijk alles wat je nodig hebt was aanwezig. Heel fijn ook dat er in alle kamers voldoende opbergruimte was voor je spullen en kleding. Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt in een stacaravan.

Maar het allermooiste was toch wel het uitzicht over het meer. Overdag zagen we de bootjes varen en ’s avonds overal lichtjes. Omdat we natuurlijk wat vroeg in het seizoen er waren, was het nog wel wat fris. Zeker op deze hoogte en met het windje vanaf het water. Maar met een jasje aan konden we toch wel lekker buiten zitten. Ook denk ik dat dit plekje in de zomer heerlijk is. Dan is het frisse windje vanaf het water een welkome afkoeling.

Stacaravan Superior Meerzicht - Camping Eden Gustocamp

Faciliteiten op Camping Eden

Ook hoef je eigenlijk de camping niet af, want alle faciliteiten zijn er aanwezig. Wel waren wij in het voorseizoen, waardoor nog niet alles up-and-runnig was. Maar dat was geen enkel probleem, want bijkomend voordeel was dat het ook nog lekker rustig was. Vlakbij ons huisje was er een zwembad, maar daarvan stonden de glijbanen nog uit. De meiden gingen daarom liever beneden zwemmen, waar de glijbanen van 50m lang wel werkten. De klim naar boven hadden ze er graag voor over.

Naast het zwembad vond je ook de receptie waar je veel informatie over de omgeving kon vinden en reserveringen kon maken voor bijvoorbeeld Gardaland. Verder vind je hier ook een speeltuin, het winkeltje, restaurant en een pinautomaat. Omdat het nog niet zo druk op de camping, was ook het zwembad lekker rustig en konden ze eindeloos van de glijbaan en waren er voldoende bedjes om op te zonnen. Wel was het even wennen dat ze een badmuts op moesten, maar die werden gelukkig voor €2 verkocht in het winkeltje. Wat de meiden betrof, hoefden we de camping niet meer te verlaten.

De omgeving van Camping Eden

Salò

Maar natuurlijk hebben we wel de omgeving verkend. Aan de overkant van de baai van het Gardameer ligt Salò, hier konden we onze boodschappen doen, maar is ook een leuk plaatsje om te bezoeken. Salò is een op-en-top Italiaans plaatsje met leuke pleintjes en terrasjes. Wij hebben lekker langs de boulevard geflaneerd en vonden er een leuke markt met veel verschillende kraampjes. Toevallig was er ook net die dag een bijzondere tentoonstelling in het centrum geopend, met allemaal dieren bedekt met kunstgras. Ook zijn we nog een stukje doorgereden richting Barbarano. Ook hier kun je overal stoppen voor prachtige plekjes aan het water, waar we natuurlijk ook een echt Italiaans ijsje hebben gegeten.

Varen op het Gardameer

Je kunt deze plekken aan het meer ook bereiken door het meer over te steken met een pontje. Vanaf de haven in Portese, onderaan de camping, kun je op verschillende momenten van de dag op een boot stappen, die je naar verschillende plaatjes aan het Gardameer brengt. Ook kun je een Grand Lake Tour nemen. Deze stond zeker op onze planning, maar hebben we helaas moeten laten schieten. Tijdens deze boottocht vaar je het Gardameer rond en breng je een bezoekje aan een echte citroenenplantage, waar je hun heerlijke huisgemaakte Lemoncino kunt proeven.

Gardaland

Gardaland is een groot attractiepark vlakbij Verona. Alleen hier al kun je je dagen vermaken. Gardaland bestaat namelijk uit een heel aantal verschillende pretparken. Zo is er

Wij kozen voor een bezoekje aan SEA LIFE. Mijn meiden vinden dit altijd leuk om naar toe te gaan. Groot voordeel was ook dat we dit in de ochtend konden doen, zodat er ’s middags ook nog tijd was om Verona te bezoeken (mijn wens). In een kleine 2 uur loop je langs verschillende aquaria en kun je de zeehondenshow bezoeken. Elke keer verbaas ik mij weer over hoe mooi de onderwaterwereld is. Erg leuk was ook de mogelijkheid om je eigen vis te ontwerpen en deze daarna via een speciale computer te teleporteren op een groot scherm, waarna hij lekker kan rond zwemmen.

Restaurant Baia Del Vento

Op aanraden van de Gustocamp broers Fredy en Wander, gingen we op de laatste avond van ons verblijf eten bij Baia Del Vento. Dit restaurant ligt aan het water en heeft een lekkere tuin om in te eten. Natuurlijk bestaat de kaart uit lekkere Italiaanse gerechten zoals pizza en pasta’s. De kinderen kozen voor de beste keuze die er voor kinderen te verzinnen is; pizza met worstjes en patat; de Tom-en-Jerrypizza! Na afloop kregen we als ouders nog een lekker glaasje limocello en sloten we zo deze heel fijne vakantie in Italië af.

Dagje Verona

Op een uurtje rijden van de camping vind je de oude stad Verona. In deze stad vind je niet alleen veel leuke winkelstaatjes, pleintjes en terrasjes, maar ook een heel mooi oud Romeins amfitheater en talloze kerken. Maar Verona is ook beroemd vanwege het allerbekendste balkon, namelijk die van Julia, waaronder Romeo zijn serenade geeft. Je moet even zoeken, want het huis van Julia staat in een klein hofje. Maar als je de toeristen volgt, kom er vanzelf. Het is mogelijk om het huis te bezoeken en zelf op het balkon te staan. Maar door de drukte hebben we dat overgeslagen.

Maar als je mijn kinderen vraagt wat ze het mooiste vonden in Verona, dan zullen ze vast antwoorden; de Harry Potterwinkel. In eerste instantie zijn we er voorbij gelopen, maar in de winkelstaat Via Leoni, tegenover Porta Leoni en de oude opgravingen, vind je de winkel Albuso Rockstore. In eerste instantie lijkt het op een winkel voor T-shirts, maar wie goed kijkt ziet in de etalage de Nimbus 2000 hangen. Binnengekomen, links is er een heel ruimte volledig ingericht in Harry Potterstijl. De meiden keken hun ogen uit en wilden alles wel kopen. Het was dus voor iedereen een geslaagd dagje Verona.

Eindconclusie

Ondanks de pech onderweg, hebben we een heerlijke vakantie gehad. Gustocamp Camping Eden is een hele fijne familiecamping, voorzien van alle gemakken. Maar het uitzicht vanaf onze huisje was toch het meest spectaculair. ’s Ochtends, ’s avonds, zon of bewolkt, we konden er geen genoeg van krijgen. De kinderen waren niet uit het zwembad te krijgen, maar vonden toch ook de uitstapjes die we in de omgeving hebben gemaakt gelukkig ook erg leuk. Er was nog veel meer te doen en te zien, dus zeker jammer dat we er maar zo kort waren, maar des te meer reden om zeker snel terug te gaan!