Wanneer merken hun producten en diensten aanbieden via diverse sociale media wordt dit tegenwoordig ook wel social commerce genoemd. Het is een proces dat in de laatste jaren enorm in opkomst is. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het groeiende aantal mensen dat gebruikmaakt van sociale media en online shoppen. Eigenlijk wordt met social commerce de ideale combinatie tussen beiden aangeboden.
Wat is social commerce precies?
De kans is groot dat je de term social commerce de laatste jaren al een keer voorbij hebt horen komen. Voor veel e-commercebedrijven zijn socialemediaplatformen de laatste jaren onmisbaar geworden. Omdat er zo ontzettend veel mensen wereldwijd gebruik van maken is het één van de makkelijkste manieren om ontzettend snel grote massa’s publiek te kunnen bereiken.
De meeste mensen denken misschien vooral aan webshops die kleding en dit soort artikelen verkopen, maar de wereld van social commerce reikt vele malen verder. Ook online casino’s en bookmakers maken er gretig gebruik van. Zo kun je via sociale media zomaar een progressieve jackpot gokkasten lijst door SlotsUp samengesteld tegenkomen. Hierin kun je zien welke slots het meest populair zijn en waarom deze door veel spelers over de hele wereld gespeeld worden.
Ook voor de gokbranche is social commerce dus ontzettend interessant. Dat is logisch ook, want er zit altijd wel iemand op Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok met deze interesses. Je krijgt dan automatisch een overzicht om deze slots met bonusrondes te spelen of andere spellen die interessant zijn aan de hand van bijvoorbeeld de cookies in je zoekgeschiedenis of andere websites die je al eerder hebt bezocht. Daardoor wordt het met social commerce ook nog eens makkelijker om gericht reclame te maken en gepersonaliseerde advertenties weer te geven.
Hoe sociale media en online shoppen één werden
Eigenlijk was het voor veel bedrijven een no brainer om sociale media te gaan gebruiken. Het heeft dan ook zoveel voordelen dat het in de nabije toekomst alleen maar verder uit zal groeien. Tegenwoordig hebben de meeste bedrijven die online verkopen een hele social media marketing strategie, maar dit is niet altijd zo geweest. Inmiddels kunnen de meeste ondernemingen hier niet meer omheen en biedt het de volgende voordelen:
- De kans om meerdere doelgroepen tegelijk te bereiken
- Meegroeien met het toenemende aantal online shoppers
- Instappen in een alsmaar groeiende markt
- Minder weerstand in het aankoopproces
De indrukwekkende groei van e-commerce
Dat e-commerce de manier is om tegenwoordig geld te verdienen is misschien nog een understatement. De afkorting staat voor electronic commerce ofwel digitale handel. Het heeft als enorm voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld het hebben van een fysieke winkel dat je eigenlijk de hele wereld in een keer kunt bereiken. Iemand die aan de andere kant van de wereld een product wil hebben wat je kan bieden zal dit niet kunnen komen ophalen. Maar als deze persoon een zoekopdracht doet naar het product en het online in jouw webshop zal vinden, kan het wel worden opgestuurd.
Hiermee worden een aantal stappen, die het verkoopproces normaal gesproken alleen maar bemoeilijken, weggenomen. Door online producten te verkopen bespaart zowel de koper als de verkoper tijd, kan er uit een veel groter aanbod worden gekozen en wordt er een groter publiek bereikt. Met al deze kennis is het niet gek dat het aantal e-commerce verkopen in de laatste jaren enorm is toegenomen. Aangezien er nog altijd meer en meer mensen toegang krijgen tot internet en het gemak van e-commerce ontdekken, ligt het in de lijn der verwachtingen dat deze groeiende trend de komende jaren nog wel even door zal zetten.
.
Welke sociale media spelen een grote rol bij het online shoppen?
Wanneer bedrijven via social commerce hun bereik willen vergroten kunnen ze daarvoor diverse socialemediaplatformen gebruiken. Deze hebben wereldwijd allemaal enorm veel gebruikers en daarom is het de ideale plaats om in een klap een ontzettend groot publiek aan te spreken. Hieronder zie je welke socialemediaplatformen het belangrijkste zijn voor social commerce:
Wat Facebook vooral indrukwekkend maakt is het enorme aantal gebruikers. Dit zijn er in totaal rond de 3 miljard. Als bedrijf kun je eenvoudig social commerce gebruiken om zo impulsverkopen te stimuleren bij Facebook-gebruikers. Het is met Facebook Shops zelf mogelijk om een eigen gepersonaliseerde winkel te maken.
Instagram heeft een aantal eenvoudig te gebruiken winkelfuncties die het een aantrekkelijk social commerce-platform maken. Met product tags en storefronts kunnen advertenties of producten in berichten makkelijk worden gemarkeerd. Er is ook een speciaal Shop-tabblad dat kan worden toegevoegd, waarmee je gebruikers nog beter kunt bereiken.
TikTok
Het aantal mensen dat TikTok gebruikt is enorm aan het stijgen. In Nederland alleen al zijn er inmiddels ruim 3 miljoen mensen met een TikTok-account. Er is op de app een speciaal tabblad met winkelen wat verkopers aan hun profiel kunnen toevoegen zodat potentiële klanten via het medium direct door kunnen klikken.
Pinterest is om meerdere redenen een bijzondere naam in deze lijst. Ook op dit platform stijgt het aantal gebruikers nog altijd. Maar wat hier vooral opvalt is dat de meeste gebruikers puur en alleen inloggen om te winkelen. Hier is Pinterest dan ook ideaal voor, want je ziet afbeeldingen van producten die je vervolgens meteen kunt kopen.