Welke vitamines zou elk kind moeten nemen?

Welke vitamines zou elk kind moeten nemen?

Je wil je kind natuurlijk zo goed mogelijk ondersteunen bij zijn ontwikkeling. Zo zijn er een aantal vitamines die echt essentieel zijn voor een kind om zich goed te kunnen ontwikkelen en om te kunnen groeien. Denk hierbij aan vitamine D3, K2, C en B12. Dit zijn dan toch wel de meest belangrijke. Daarnaast is een vis- of algenolie met omega 3 ook van belang. Lees hier wat meer over deze vitamine en waarom ze zo belangrijk zijn.

Welke vitamines zou elk kind moeten nemen?

Vitamine D3

Normaal gesproken halen we vitamine D3 uit zonlicht, maar de zon in Nederland is niet zodanig sterk dat we er voldoende aan hebben. Zeker in de wintermaanden niet. Vitamine D3 ondersteunt de spieren, de botten en de hersenfunctie en draagt bij aan het immuunsysteem. Het zorgt voor een verhoogde calciumopname.
Je kunt vitamine D3 eigenlijk niet overdoseren, zeker niet met de standaarddosering die wordt verkocht in de winkels. Het is wel van belang dat je bij een hoge dosering ook vitamine K2 neemt.

Vitamine K2

Deze vitamine is nodig wanneer hoge doses vitamine D3 worden genomen om ervoor te zorgen dat alle extra geabsorbeerde calcium op de juiste plek terechtkomt, namelijk de botten.

Vitamine C

In fruit en groente zit veel vitamine C, maar lang niet zoveel als we eigenlijk dagelijks nodig hebben. Het is een zeer goede antioxidant die het immuunsysteem een flinke boost geeft. Het beschermt onze cellen en zorgt daardoor voor een goede afweer. Teveel vitamine C plas je uit. Wanneer je dus een hogere dosering wilt geven om de weerstand te verhogen, geef deze dan om de twee uur en niet alles in een keer.

Vitamine B12

Vitamine B12 heeft een positieve invloed op het immuunsysteem, het helpt tegen futloosheid en vermoeidheid en is ook erg gunstig voor de concentratie en het geheugen. Het speelt een grote rol bij de aanmaak van rode bloedcellen. Om deze vitamine goed op te kunnen nemen, wordt er een stofje geproduceerd door de maagwand. Bij veel mensen gebeurt dit niet goed en zij kunnen dus geen B12 uit voeding halen. In de vorm van smelttabletten, die meteen via het slijmvlies worden opgenomen, krijgen ze toch B12 binnen.

Omega 3

Dit is een zeer belangrijke aanvulling op de dagelijkse vitamines. Helaas wordt de vis die wij eten vaak gekweekt onder slechte omstandigheden en bevat deze niet meer genoeg voedingsstoffen voor ons. Daarom is het goed extra visolie te nemen. Omega 3 stimuleert de hersengroei en -ontwikkeling en zorgt ervoor dat de cellen alle vitamines beter op kunnen nemen. Het nadeel is de soms wat vieze smaak, waardoor een capsule misschien beter geschikt is voor kinderen.

De juiste combinatie voor een optimale weerstand

Om de gezondheid optimaal te houden kun je het beste kiezen voor een multivitamine waar de juiste dosering aan vitamines in zit. Wanneer een kind toch wat snotterig wordt, geef dan een extra dosis vitamine C erbij. In de wintermaanden is een hoge dosering vitamine D zeker geen overbodige luxe. Kies dan wel voor een vitamine D3 waar ook vitamine K2 aan toegevoegd is. De omega 3 is ook goed voor dagelijks gebruik naast de multivitamine.

Spread the love

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: