De afgelopen week waren de belerende vingertjes voor ons moeders weer niet van de lucht. Zo zijn rijstwafels en de pakjes drinken nu helemaal in de ban gestopt, eten onze kinderen zo weinig fruit, dan gratis geven in de supermarkt de oplossing is. Gelukkig hoor ik ook wat tegen geluid, zo zijn banaan super gezond voor je kindje en vertelde de Wageningse hoogleraar Tiny van Boekel waarom E-nummers misschien helemaal niet zo slecht voor ons zijn en zelfs goed voor het milieu

Rijstwafels
Je houdt er van of je gruwelt van de geur. Rijstwafels leken altijrijstwafeld een gezonde snack en ideaal als kinder-tussendoortje ipv snoepgoed of voor “zij die aan de lijn zijn” om toch iets te eten te hebben. Toch waarschuwt het Voedingscentrum om deze snack niet te vaak aan je kindje te geven. Dit geldt trouwens ook voor rijstmelk, rijstepap en gewone rijst. In rijstproducten kan namelijk arseen (arsenicum) zitten dat schadelijke gevolgen kan hebben. Wanneer je langdurig te veel arseen binnenkrijgt, kunnen zenuwen en bloedvaten beschadigen en loop je een verhoogd risico op kanker, aldus het Voedingscentrum. Het advies geldt vooral voor baby’s en peuters, maar ook voor oudere kinderen en volwassenen. Hierbij wat tips voor (nog wel)
Gezonde Tussendoortjes (Voedingscentrum)
(ik zal dat nieuws al medio vorig jaar in de kranten had gestaan, maar ik kwam het deze week opnieuw tegen en wilde het daarom toch even meenemen)

Drinkpakjes
Natuurlijk wisten we het allemaal wel, de pakjes sap en limonade bevatten veel te veel suiker! In het rapport van Foodwatch werd het alleen nog eens pijnlijk duidelijk. Natuurlijk willen we allemaal het beste voor onze kinderen. foodwachtTeveel suiker is niet goed en kan leiden tot overgewicht en verhoogd het risico op diabetes type 2, hartziekten en beroertes. Ook al jaren een doorn in het oog van de tandartsen. Gemiddeld eet en drinkt een Nederlander 44 kilo suiker per jaar. Bij kinderen kan dit oplopen tot zelfs 51 kilo. Dat is voor een gemiddelde 8-jarige meer dan zijn of haar eigen gewicht… De helft van de inname is kristalsuiker, de suiker die we kennen uit de suikerpot. Andere suikers (ook wel koolhydraten) zijn vruchtensuiker, zetmeel en melksuiker, deze vind je in fruit, graan- en melkproducten. Deze producten leveren gelukkig naast de suiker ook ander essentiele voedingsstoffen. Vergeet ook niet dat de helft van onze dagelijkse aanbevolen intake bestaat uit koolhydraten en deze nodig zijn om ons lichaam en hersenen te voorzien van energie. We kunnen dus ook niet zonder deze stoffen. Kristalsuiker is de koolhydraat met de slechtste naam en in principe ook niet nodig in ons dieet, omdat het verder niets extra’s levert. Door de snelle verwerking ervan in ons lichaam kan het ook leiden tot een sugar-rush en verslaving hierdoor er aan.
Maar goed de vraag blijft nu dan, wat geven we dan wel mee naar school… of kan een pakje drinken zo nu en dan toch wel!
In het blog van Love2bMama een lijstje tegen van 8 tips voor suikervrij drinken voor kinderen. UIteraard komen daar water en thee ook in voor, passend in het nieuwe advies van de Gezondheidsraad om deze te drinken ipv suikerrijke dranken. Helaas werkt dat niet zo goed bij mijn kinderen. Negen van de 10 keer vind ik een beker thee of water een uur later nog aangeraakt terug op tafel. Ik geef ze zoveel mogelijk suikervrije limonade, diksap of sap uit een pak aangelengd met water. Deze worden wel opgedronken en zo voorkom in uitdroging (ook een onderschat gevaar!)
Ook moet ik bekennen dat ik een het meegeven van een pakje naar school ook wel zo handig vind…. geen lekkende bekers in een tas of altijd op zoek te moeten naar die bekers-die-nog-op-school-ligt.
Dat ene pakje sap dat ze dan wel krijgen, zie ik het gevaar dus niet zo van in. Het is belangrijk dat we ons wel bewust zijn van wat we geven aan onze kinderen en blijven nadenken welke keuzes we maken en waarom.

Gratis Fruit in de Supermarkt
kind-fruit_0Deze foto ging van de week viral. Een supermarkt in Ohio deelt gratis fruit uit aan kinderen tot 12 jaar. Dit gebeurt ook al meer dan 100 supermarken in Asustralië en Nieuw-Zeeland. Daar staan sinds eind vorig jaar manden met vers fruit klaar.
Iets wat meer supermarkten, ook in Nederland zouden moeten gaan doen. Het blijkt namelijk niet zo best gesteld te zijn met de fruit-gewoontes van onze kinderen. Maar weinig kinderen halen de aanbevolen 1,5-2 stuks fruit per dag.
Nu was ik zelf wel wat verbaasd over het bericht, want bij de supermarkt waar ik vaak kom, staat ook altijd een kratje met bananen en mandarijnen. Voor elk kleintje een mandarijntje! Mijn kinderen weten deze krat dan ook feilloos te vinden. Toen ik vroeger met mijn vader boodschappen ging doen, kregen we bij de ingang ook altijd een banaan van hem. Hij pakt dat de losliggende banaan, woog deze af en plakte de sticker op zijn hand en rekende zo de banaan netjes af. Dat maakte het boodschappen doen ook altijd tot een feest. Helaas is dat nu lastiger, omdat veel supermarkten aan de kassa wegen. Ik gaf daarom vaak een paar druiven of tomaatjes uit het doosje alvast aan de meiden tijdens het winkelen, of een krentenbol, eierkoek of kapje uit de zak. Houdt ze even rustig tijdens het boodschappen doen! Maar ik ben ook zeker voorstander van het gratis fruit uitdelen. Het is een beetje net als bij de slager en de bakker, waar je een stukje worst of koekje krijgt (o neeeeee, bewerkt vlees en suikerrijk koekje, nu ik er over nadenk!)

E-nummer, misschien toch niet zo slecht voor mens en milieu…
Gelukkig las ik deze week ook een stukje dat me weer even aan het denken zetten en de boel wat relativeerde. Afgelopen zaterdag stond er een artikel in het AD van de Wageningse hoogleraar voedseltechnologie Tiny van Boekel – Natuurlijk voedsel is ongezond. Echt een titel die meteen de aandacht pakt en bij sommige mensen ook in het verkeerde keelgat schoot.E-nummers
De afgelopen jaren zijn E-nummers voer voor discussie. Teveel voedingsmiddelen zijn bewerkt en overal zijn maar E-nummer aan toegevoegd en slecht voor je! Je kunt beter ecologisch en biologisch eten, zonder al die troep.
E-nummers komen van nature niet voor in voedsel en hebben geen voedingswaarde. Ze worden toegevoegd om de houdbaarheid van een product te verlengen of bijvoorbeeld lekker te laten ruiken of er mooi uit te laten zien. Maar E-nummers zijn juist in het leven geroepen om te laten zien dat een producent niet zomaar alles in een product kan stoppen. E-nummers zijn just wetenschappelijk onderzocht en er is uitgekomen dat de stof niet schadelijk is in de gebruikte concentratie.
Wat Hoogleraar van Boekel ook zegt in zijn artikel is dat totaal niet haalbaar is om alle het industriële voedsel in de ban te doen. Dit is namelijk de enige manier om 7 miljard wereldbewoners voeden.
Ik ben van mening dat er ook hier een gulde middenweg is. Kook zo gezond mogelijk, binnen je mogelijkheden. Kook deels vers en deels uit een pakje/zakje. Je kunt kiezen voor producten uit de biologische winkel, de markt of uit het vriesvak bij de supermarkt.
Wist je dat er zelfs een E-nummer is voor zuurstof? E948

Tot slot zag ik ook nog een artikel voorbij komen waar in stond dat vrouwen met een dikke kont minder snel ziek worden. Vorig jaar las ik ook al eens dat moeders met meer rondingen ook mooiere, slimmere en grandiozere kinderen krijgen. Zo is overal ook wel weer iets goeds voor te zeggen ;Ddikkekont

Spread the love

1 reactie op Persoonlijk blog | Kun je het nog wel goed doen als moeder…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.