Blog | Oproep aan de nieuwe K3

Deze dag begon al meteen goed! Niet alleen hoefde ik niet door de regen Grote Zus naar school te brengen (dank je, Papa’s Liefste!) maar Jan de Hoop begon het ontbijtjournaal met goed nieuws! Het Alliantie Stop Kindermarketing doet een oproep aan de nieuwe meiden van K3. Stop jullie medewerking aan ongezonde producten voor kinderen zoals koekjes, ijs, snoep en chips. Steek liever jullie energie (en geld) in producten die gezond zijn en help ouders daarbij.

Als dietist en moeder kan niet niet anders dan achter deze oproep van Bart Combée (directeur Consumentenbond) namens de Alliantie Stop kindermarketing staan. Al sinds ik aan de opleiding Voeding en Dietetiek begonnen, heb ik me verbaasd dat het in Nederland wordt toegestaan dat met name de ongezonde kinder-producten in de schappen vol staan met hun helden van de TV. Ook laaide de discussie hierover toen ook al eens op en werd er zelfs gesproken over een verbod (Meneer Kaktus mocht toen geen reclame meer maken voor HARIBO snoepjes) Helaas is er nog maar weinig veranderd sinds toen…

Hand in eigen boezem
Nu ben ik zelf moeIMG_1309der en ervaar ik hoe deze marketing in de supermarkten pas echt werkt. Naar aanleiding van het nieuws heb ik gekeken in mijn eigen keukenkastjes en ik vond een groot aantal producten met daarop TV-helden.
UIteindelijk ben ik degene in de supermarkt met de portemonnee en het vetorecht op wat we wel en niet kopen. En ja, als dietist ben ik me ook misschien wat meer bewust van wat is gezond en wat niet. Maar bovenal ben ik moeder en ben het gezeur tijdens het winkel af en toe ook zat en sta ik het toe dat we thuis komen met Dora-koekjes en Sprookjesboom Roosvicee. Ik heb ook zeker dankbaar gebruik van gemaakt toen ik een K3- en Minions verjaardagsfeestje organiseerde voor mijn dochters.

Zijn deze  producten echt zo slecht voor onze kinderen?
Toch kunnen we niet ontkennen dat nu 1 op de 7 kinderen onder de 13 jaar in Nederland te zwaar is. En tuurlijk komt dat niet alleen door de TV-helpen op de verpakkingen of dat onze kinderen meer achter de TV/Tablet zitten dan wij dat vroeger deden.
Maar zijn alle deze producten, die gebruik maken van deze kindermarketing strategie, echt zo slecht voor onze kinderen? Ik denk dat je daar een lange discussie over kunt houden. Natuurlijk is het beter om water en thee aan je kinderen te geven dan sap en limonade. Maar ik vind ook zeker dat kinderen af en toe snoep en chips mogen eten. Als daar ook maar gezonde voeding tegenover staat zoals voldoende volkoren producten en groenten en fruit, die de hoofdtoon voeren in het voedingspatroon.

Voorbeelden
Wij hebben bijvoorbeeld vaak de Minion sap in huis. Op de verpakking staat 30% minder suikers dan andere kinderfruitdrinks, zonder kunstmatige zoetstoffen, conserveermiddelen en kleurstoffen e bron van vitamine C. Als je de voedingswaardetabel bekijkt lees je (per 100ml) vind je het volgende;
– Energie 27 kcal
– Eiwit, Vet en zout 0 gram
– Koolhydraten 6,5 gram (waarvan 6,4 gram suiker)
– Vitamine C 12 mg
Ter vergelijking; in een glas appelsap (100ml) zit 46 kcal en 11,4 gram koolhydraten en geen vitamine C (bron NEVO tabel). Zo verkeerd vind ik het dus niet om dit te geven aan mijn kinderen. En daarbij verdun ik het heel vaak ook nog eens met water, omdat deze drank zoet genoeg is.
Ook al staat er op het kokosbrood van Sesamstraat dat er 35% meer aan kokos in zit en het vezelrijk te zijn. In vergelijking met gewone kokosbrood vind ik niet zoveel verschillen, niet in kcal, suiker, voedingsvezels of zout. Net zo min als de K3 hagelslag minder gezond/ongezond zou zijn dan normale hagelslag.

Wat is er dan verkeerd aan deze kindermarketing?
Vanzelfsprekend kiezen mijn kinderen liever voor een verpakking met hun TV-helden erop. En daar stuit het mij tegen de borst. Het gaat mij erom, dat het mij hierdoor, om welke reden dan ook (prijs, smaak, verpakkingsgrootte, gezonder, mijn eigen voorkeur) de keuze voor een ander product moeilijk wordt gemaakt. Probeer in de supermarkt dan nog maar eens met een ander product aan te komen. Marketing technische dus heel slim, maar dat voelt o zo fout.K3 spruiten
Dus waarom zouden deze TV-helden van onze kinderen zelf niet kiezen om deze succes-volle strategie toe te passen op gezonde producten? Ik weet zeker dat als de nieuwe dames van K3 met hun zoete gezichtjes op een zak appels of spruiten zou staan, mijn dochters deze met liefde in de boodschappenwagen zouden zien verdwijnen. Nou ja van die spruiten is misschien iets te optimistisch, maar de achterliggende gedachten zou toch mooi zijn! En daarom ben ik blij met de oproep van de Alliantie van Stop Kindermarketing. Het is een positieve oproep aan K3 om iets goeds te doen hun bekendheid en ouders te helpen met het kopen van gezondere producten ivp alleen maar op koekjes, ijs, snoep en chips. Wat een goed begin van een mooie carriere voor deze meiden!

Note; Studio 100 heeft net gereageerd op deze oproep volgens het AD. K3 wil kleuterfans niet meer verleiden met snoep en chips,,We gaan kijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van veranderende inzichten op het vlak van voeding”, stelt het bedrijf dinsdag. Laten we hopen dat ze inderdaad een andere weg gaan inslaan!

Welke producten met daarop de TV-helden van jullie kinderen, hebben jullie in huis?

Spread the love

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.